В Україні набув чинності закон, згідно з яким на період воєнного стану так звані «євробляхи» звільняються від мита та ПДВ. Тобто водії, які імпортують автівки, зможуть забути про захмарні платіжки під час розмитнення.
Чи допоможе це пожвавити роботу автомобільного ринку, як він працює нині та коли можна буде ввозити автівки за новими правилами? Розповідає Ангеліна Гущина.
У мирний час про звільнення від розмитнення українці могли хіба мріяти. Хоча водії вже давно нарікали на захмарні платежі. Утім, в умовах воєнного стану влада пішла назустріч і прийняла закон, згідно з яким усі охочі ввезти в Україну нові чи вже вживані автівки звільняються від мита та ПДВ.
Закон про «нульове розмитнення» вже підписав президент. Відповідно до нього, водії платитимуть лише за реєстрацію автівки. Це 3-5% від її ціни у Пенсійний фонд, гроші за номерний знак, свідоцтво реєстрації та послуги Сервісного центру. Вживаний автомобіль чи новий – без різниці. Є вимоги лишень до екологічного стандарту авто. Якщо це легковик, то не нижче Євро-2, а якщо вантажівка, то не нижче Євро-5. До слова, раніше, щоб розмитнити авто, треба було доплатити солідну суму.
«До прикладу візьмемо авто вартістю 5 тисяч євро. Від 5 тисяч євро нараховується 20% ПДВ, мито і акциз залежно від потужності двигуна, типу палива і року виготовлення», – розповіла керівниця автомобільної компанії WEST AUTO HUB Юлія Риковська.
А це орієнтовно плюс 2-3 тисячі доларів.
Власники автомобільних компаній кажуть, що нині такі зміни неабияк на часі. Адже з початком повномасштабного вторгнення Росії бізнес фактично зупинився.
«Стався великий колапс, особливо з тим, хто замовляв автомобілі, наприклад, з Америки, тому що вони доходили до Одеського порту, а він став, і всі кораблі почали розходитись, які в Румунію, які Грузію в усі найближчі порти», – каже керівник автоцентру Detroit Олександр Дмитрук.
Утім, зараз, коли є регіони, де ситуація відносно спокійна, і місця, де зосереджується багато біженців, транспортне питання знову стає актуальним.
«Дуже великий попит на дешеві авто до 5 тисяч. Тобто люди не готові зараз купувати щось дороге, але дуже багато людей готові у принципі купити авто будь-яке, аби воно їздило. Тому що такий час, незрозуміла ситуація», – зазначає Олександр Дмитрук.
До того ж закон про нульове розмитнення не має зворотної дії, а отже, «доплачувати» за розмитнення авто після закінчення воєнного стану не доведеться. Проте представники автомобільних компаній сподіваються, що й опісля держава мінімізує кількість платежів для розмитнення авто.
«Економічна ситуація і платоспроможність людей будуть, на жаль, не такими великими, а потреба в транспортних засобах буде надзвичайно велика, тому що ми розуміємо, яка кількість людей залишилася без автомобіля, які кількість переселенців приїхала і лишила там автомобілі», – каже Юлія Риковська.
Як на практиці відбуватиметься перетин кордону та ввіз автомобілів без митних платежів – наразі невідомо. Представники митниці кажуть, що якраз чекають детальних інструкцій від держави. Адже хоч закон чинності набув, постанова Кабінету Міністрів, яка дає можливість його виконати, – ні. Алгоритм дій обіцяють узгодити і пояснити вже за кілька днів.