Новини

Загроза нової епідемії — скарлатина повертається

Лікарі в 1940-ті за допомогою антибіотиків перемогли скарлатину. Але в останні роки відбулося кілька спалахів цієї хвороби у Великобританії та Австралії. Іспанське видання пише про нове дослідження, яке розповідає, чому цей смертельний патоген повернувся.

Про це пише Свідок з посиланням на  El Confidencial.

Вчені вивчили геном одного з бактеріальних штамів, що викликають хворобу, і виявили, що він еволюціонував.

Деякі інфекційні захворювання розвиваються, через що люди знову ними хворіють. Як у випадку зі скарлатиною. Сучасній медицині вдалося з нею впоратися, але колись вона була однією з основних причин смерті дітей в західних країнах. В останні роки відбулися спалахи скарлатини у Великій Британії і на північному сході Азії, тому нам варто бути напоготові.

Нове дослідження, опубліковане в науковому журналі Nature Communications, пояснює, чому цей смертельний патоген повернувся.

Стрептокок групи А

В рамках дослідження вчені проаналізували геном одного з бактеріальних штамів, що викликають хворобу. Йдеться про стрептокок групи А або Streptococcus pyogenes. Це сферичні бактерії, які виділяють токсичні сполуки під назвою суперантигени, здатні завдавати шкоди організму людини. Більшою мірою від цього страждають діти.

Симптоми скарлатини можуть бути найрізноманітнішими: від фарингіту і невеликих висипань до токсичного шоку, що приводить до відмови органів. У 40-і роки з появою антибіотиків вдалося практично повністю перемогти цю хворобу.

Але сьогодні, схоже, все змінилося. “Після 2011 року стало очевидно, що ми можемо зіткнутися з пандемією: у Великій Британії стався другий спалах в 2014 році, в різних частинах Австралії було кілька спалахів”, — розповідає молекулярний біолог Університету Квінсленда, Австралія, Стефан Броуер (Stephan Brouwer).

“Рівень захворюваності зріс більше, ніж у п’ять разів, а число випадків скарлатини по всьому світу склало понад 600 тисяч”, – розповів вчений в інтерв’ю журналу Science Alert.

Броуер очолив міжнародну групу вчених, які вивчили геноми стрептококів групи А і змогли охарактеризувати ряд суперантигенів, що виділяються штамом, який був виявлений на північному сході Азії.

Більш стійкий

Серед них був тип антигенів, завдяки якому бактерії отримали новий і вельми хитромудрий спосіб потрапляти всередину клітин господаря. Раніше таке не зустрічалося.

Новизна спалахів в тому, що вони відбулися не з вини бактеріальних штамів, що поширювалися світом в минулі століття. Швидше за все, мова йде про стрептококи групи А, що еволюціонували.

Згідно з іншими дослідженнями, цей бактеріальний штам сам виявився заражений вірусом під назвою бактеріофаг, завдяки чому отримав нові можливості. “Токсини потрапили в бактерію, коли вона виявилася вражена вірусом, що містить гени токсину”, — повідомляє біолог Університету Квінсленда Марк Уокер (Mark Walker).

“Ми довели, що ці токсини дозволяють Streptococcus pyogenes більш ефективно проникати в клітини господаря, тому, можливо, у нього більше можливостей, ніж у інших штамів”, — додає він.

Під час процесу, відомого як горизонтальне перенесення генів, ген, що розвивається в мікробі, може бути перенесений в геном вірусу і тим самим змінити ДНК нового господаря, що призводить до появи клону.

Поки ми в безпеці, але чи надовго?

Таким чином, одноклітинні мікроби отримують швидкий і практичний спосіб адаптуватися до нових умов. Перенесені гени дають бактеріям нові можливості проникнення в тканини господаря і забезпечують стійкість до антибіотиків, які могли б стримати їхнє поширення.

На даний момент боротьба з пандемією коронавірусу допомагає впоратися і з недавніми спалахами скарлатини. Стрептокок групи A, що поширюється через аерозолі, як і COVID-19, навряд чи викличе епідемію при нинішніх обмеженнях.

“Але коли заходи з соціального дистанціювання будуть ослаблені, скарлатина, ймовірно, повернеться”, – припускає Уокер. “Як і у випадку з COVID-19, для викорінення скарлатини, однієї з найпоширеніших і смертельно небезпечних дитячих хвороб в історії, необхідно буде створити вакцину”.