Яке відомо, паливна криза в Україні поглиблюється. 18 травня уряд скасував граничне регулювання цін на пальне, відповідно, ціни поповзли угору. Попри те, що уряд рекомендував не перевищувати межі – 52 грн/літр на бензин і 58 грн/л на дизель – на деяких заправках ціни вже сягають 60-65 грн за літр. Однак підвищення цін не вплинуло на зменшення дефіциту пального. Там, де воно з’являється, вишиковуються черги. На різних заправках діють різні обмеження на кількість пального, яку відпускають «в один бак»… Коли ситуація нормалізується?
До війни близько 90% нафтопродуктів в Україну надходило з білорусі, росії, портів та власного виробництва в Кременчуці, – розповів у авторському проєкті «Орестократія» шеф-редактора OBOZREVATEL Ореста Сохара керівний директор WOG Holding BV Андрій Пивоварський. – Зараз імпорту з білорусі та росії немає, нафтопереробний завод у Кременчуці розбомблений, порти заблоковано. Єдине джерело постачання нафтопродуктів – західний кордон. До війни звідти йшло 10% нафтопродуктів. Що це означає?
По-перше, європейський ринок повинен постачати мільйони тонн додаткового ресурсу в Україну. Європа не була готова до цього. У страшному сні ніхто не міг уявити, що росія нападе на Україну, передає Високий Замок.
По-друге, логістичні переходи між ЄС і Україною не готові прийняти додатково у десятки разів більше продуктів. Тиск на європейську залізницю настільки зріс, що вона фізично не може швидко перебудуватися. Не вистачає вагонів, у Deutsche Bahn не вистачає цистерн.
По-третє, Європа готується до ембарго на російську нафту та нафтопродукти. А це означає, що ЄС доведеться знаходити десь нафтопродукт і завозити його. Деякі нафтопереробні заводи не матимуть російської нафти, тож можуть зменшити обсяги переробки, поки не знайдуть альтернативних джерел сирої нафти. Потрібно буде тією ж залізницею, портами завозити більше нафтопродуктів для власних потреб.
По-четверте, шалене зростання вартості нафти, що призвело до зростання цін на нафтопродукти в ЄС і до певної кризи в ЄС щодо 95-го бензину. У деяких країнах, зокрема Польщі, дефіцит 95-го бензину, хоч війни у них немає. Трейдерам, уряду потрібно провести революцію у логістиці. Бо 100% нафтопродукту має йти через західний кордон.
За словами Андрія Пивоварського, потрібно змінити систему фінансування закупівель. Українські компанії за свої гроші, за передоплатою змушені купувати продукт, який може їхати місяць-два. В Україні війна, для банкірів наш ринок ризикований, компанії мають самі шукати джерела фінансування… Місяць тому в Україну ввозили 5 тисяч тонн нафтопродуктів на добу. Сьогодні це 15 тисяч тонн. Аби вийти на нормальний рівень споживання, потрібно везти 22 тисячі тонн на день. А якщо говорити про всі канали збуту, потреби і для армії, і для аграріїв, то має ввозитися 25-27 тисяч тонн продукту на добу.
Коли ситуація з пальним нормалізується? Якщо не буде форс-мажорів, ринок протягом місяця вийде на комфортний рівень щодо дизеля. Щодо 95-го бензину, то питання не тільки завезти, а й знайти, закупити. У Європі – дефіцит 95-го. Тут потрібно буде понад місяць. Але головне – є позитивна динаміка.
Українська армія, залізниця, спецслужби (швидкі, поліція, пожежники) пальним забезпечені. Для персонального споживання є черги. Але вони є там, де є нафтопродукт. Тому обережно кажу, що кризу ми пройшли. Не можу називати конкретні дати, але відновлення буде, сказав Андрій Пивоварський.
Щодо ціни на пальне, то за останній рік значно зросли усі складові його собівартості. Ціна пального складається із базового показника (вираховується окремо) плюс премія виробника, премія трейдера і логістичні витрати до кордону та після кордону. Базовий показник за останній рік зріс у доларах удвічі. Наприклад, якщо пальне коштувало 650 доларів за тонну, то тепер – 1300 доларів. Премії були 20-40 дол. на тонну, тепер – 350-400 доларів на тонну. Логістика до кордону, коли були відкриті морські порти, становила близько 40 євро на тонні. Сьогодні логістика до кордону – 100 євро на тонні.