Нові правила туристичних перевезень і непевні прогнози: що очікуватиме туристичну галузь після карантину та коли це “після” настане?
Масштаби потрясінь, викликаних COVID-19 особливо гостро вплинули на туристичну галузь, призвівши до безпрецедентних збоїв у роботі сектора. За даними Всесвітньої туристичної організації (UNWTO), станом на 6 квітня 96% усіх пунктів призначення в світі ввели обмеження на поїздки у відповідь на пандемію. Близько 90 повністю або частково закрили свої кордони для туристів, а ще 44 закриті для туристів з певних країн.
Аналітики UNWTO очікують, що кількість міжнародних мандрівників впаде до рівня 2013 року: замість 1,4 мільярда туристів, як у 2019-му, подорожуватиме лише один мільярд людей.
Тим часом організація економічного співробітництва та розвитку ОЕСР прогнозує падіння міжнародних поїздок від 36 до 70% у цьому році для своїх 36 країн-членів.
Втім, будь-які прогнози поки що “вилами по воді писані” – усе залежить від розвитку пандемії і наявності та сили другої її хвилі, яку очікують восени.
І чи доведеться усім нам залишатися вдома цьогоріч, та проводити літо поодаль від звичного режиму відпочинку, насправді не знає ніхто.
Творчий підхід та дистанція
Одне залишається чітко зрозумілим – навіть при послабленні та обмеженні карантинних заходів і поступовому відкриттю туристичних агенцій та ресторанів, мова про повернення подорожей за минулорічними правилами не йтиме – творчий підхід бізнесу до необхідності дотримання дистанції між людьми стане частиною як мінімум соціальної відповідальності, якщо не законодавчою вимогою.
Наприклад, німецькі курорти Балтії та Північного моря, розглядають можливість займати лише кожне друге ліжко у готелях. В Італії є пропозиція відокремити пляжні крісла та столи ресторанів перегородками з оргскла.
Пропонують обмежити пасажиромісткість і літаків, аби не “набивати салони”. Щоправда, такі ініціативи, вірогідно, неабияк позначаться на вартості квитків.
Як зазначає Ульфа Сонтаг з Інституту туризму та курортних досліджень Північної Європи в інтерв’ю для DW , нам доведеться довго дотримуватися правил соціального дистанціювання, поки вакцина проти коронавірусу не стане доступною.
“Не дивно, що такі ігрові плани складаються на даний момент: як ми можемо не допустити, щоб занадто багато людей зібралися у обмеженому просторі? Одним із варіантів рішення може стати оренда лише кожної другої кімнати. Або відкрити лише кожен другий готель. Або не надто наближатися один до одного на пляжі. Чи справді оргскло – це рішення, буде зрозумілим у кожному конкретному випадку. Але ці приклади показують, наскільки креативні та інноваційні зусилля спрямовані на порятунок швидко занепадаючої туристичної галузі”, – каже Сонтаг.
Він також додав, що повну свободу подорожей ми, швидше за все, побачимо “лише у фінальному етапі прогресивного повернення до нормальності”. “Спочатку нам знадобиться вакцина проти коронавірусу або ефективне лікування”, – зазначає експерт.
Пропуск по “паспорту здоров’я”
Комісар ЄС з внутрішнього ринку Тьєррі Бретон 21 квітня заявив, що економіка туризму в Європі може впасти до 70% і бути однією з останніх галузей, яка відновиться. Такому він наполягає, аби саме туристичний сектор стояв першим у черзі на кошти із фондів, які видаватимуть їх на подолання наслідків COVID-19.
Він також додав, що у вересні або жовтні варто організувати спеціальний саміт для розгляду наслідків пандемії і розробки “дорожньої карти” стійкого туризму по всій Європі.
Але Європа – не Австралія, і класично найбільш туристичний сезон – літо, настане вже через місяць, а отже допомога потрібна вже зараз.
Здається, у ЄС розгублені так само, як і у решті світу: поради та вислови чиновників суперечливі і грунтуються у кращому випадку на мінливих прогнозах. Так, глава комісії Урсула фон дер Лейен позаминулого тижня порадила громадянам ЄС не планувати літні канікули, а вже за тиждень – що позитивно ставиться до “розумної” літньої відпустки.
От лишень що наразі вважати “розумною” літньою відпусткою, і досі не зрозуміло.
Греція, наприклад, розмірковує про введення “паспортів здоров’я”, а це означає, що охочі поїхати в Грецію повинні спочатку пройти перевірку на відсутність захворювання.
Згідно з прогнозами міністерства туризму Греції, країна зможе приймати туристів у липні, а сезон планують продовжити щонайменше до жовтня або листопада, щоб компенсувати втрати. При цьому наплив туристів з-за меж Європи не очікують.
Ініціатива Греції звучить оптимістично.
Питання лише в тому, чи відкриють на той час країни Європи свої кордони для вільного перетину? Напливу туристів не буде, якщо люди залишатимуться на своїх теренах. І це вірогідний варіант розвитку подій. Так, президент Чехії Мілош Земан вже запропонував, щоб кордони країни залишалися закритими протягом усього року, йдеться на інформаційній сторінці шенгенської візи.
На противагу цьому, канцлер Австрії Себастьян Курц заявив, що країна розпочне поступове відкриття кордону для мандрівників з Чехії та Німеччини. Там також зняли карантинні обмеження з трьох основних гірськолижних курортів країни.
Зародки відновлення нині можна спостерігати у сфері авіаперевезень. Так, Wizz Air планує з 1 травня відновити польоти з Відня в 20 пунктів призначення по Європі, включаючи Мілан, Тель-Авів і Валенсію.
AirAsia відновлює польоти по внутрішніх маршрутах, починаючи з 1 травня з обов’язковими захисними масками та зберіганням дистанції.
Фото: нині екіпажі авіакомпаній Emirates, Vietnam Airlines, Korean Air, Philippine Airlines виглядають саме так. Фото: Telegram-канал AeroPlaneta.
Vietnam Airlines виконують до восьми щоденних рейсів за маршрутом Ханой-Хошімін. До травня основний авіаперевізник має намір збільшити цей показник до 11 щоденних рейсів.
TAROM планує відновити польоти до Німеччини з 6 травня рейсом Бухарест – Франкфурт, а з 8 травня Бухарест – Мюнхен
А поки що замість пасажирів на літаках часто літає медичний вантаж. Наступне фото яскраво ілюструє український підхід до перевезень:
На зображенні зліва – перевезення МАУ. Справа – німецька Lufthansa. Фото: Telegram-канал AeroPlaneta.
Втім, варто подумати про те, що економічна криза, яка зараз охоплює світ, спонукатиме країни намагатися якомога швидше зайняти свої позиції у туристичній галузі – але перегони “хто перший дозволить подорожі” можуть призвести до невиправданих ризиків.
До того ж, цей процес супроводжуватиме цінова війна, коли кожен намагатиметься заманити до себе якомога більше туристів – і врешті ми матимемо те, чого так намагалися уникнути – масові скупчення людей, які мають шанси стати новими осередками зараження.
Для відновлення туристичних потоків з мінімальними ризиками усій галузі доведеться реформуватися і по-новому подивитися на вже звичні і сталі правила життя та перебування в готелях, аеропортах, та й взагалі у приміщеннях та транспорті.