Більше року тому у Луцьку підключили паркомати поруч із платними автостоянками, проте послуга досі не стала популярною.
Водії пояснюють, що це – через незручність у користуванні застарілими паркоматами. Представники міської служби кажуть, що на цьому етапі і не ставили перед собою мету дуже популяризувати платні парковки, адже в першу чергу завдяки платній послузі хотіли розвантажити вулиці від заторів і хаотичного паркування.
Від 14 червня оплату за паркування на платних автостоянках можна здійснити через додаток SmartLutsk. Це суттєво спрощує процедуру і, ймовірно, вдихне нове життя в ідею впорядкувати паркування посеред міста з користю для бюджету.
Як скористатись послугою платного паркування та що чекає луцьких водіїв надалі – виданню ВСН пояснив директор Комунального підприємства “АвтоПаркСервіс” Олег Бахтай.
Де є платні парковки?
У Луцьку наразі працює 3 платні парковки:
- вул. Кривий Вал (вздовж усієї вулиці)
- вул. Карпенка-Карого (понад дорогою біля Варшавського ринку)
- вул. Глушець (біля Центрального ринку, на місці лівої частини ринку)
Цей список важливо запам’ятати, адже візуально не завжди є змога зрозуміти, де саме розташована платна парковка. Зазвичай, їх маркують кольоровою фарбою (на відміну від білої, якою позначають безкоштовні паркувальні місця). У Луцьку – це блакитний колір.
Проте наразі у Луцьку уся блакитна розмітка майже стерлася, тому водії, побачивши знак платної парковки, не завжди мають змогу зорієнтуватися, де саме її фізичні межі.
Як пояснили в “АвтоПаркСервісі”, це – тимчасова проблема, яку не встигли вчасно виправити через війну. Обіцяють впродовж місяця впорядкувати розмітку.
Наразі на різних платних парковках у Луцьку є три способи оплати.
Спосіб 1: Паркомати
Паркувальні автомати є поруч із двома платними автостоянками: на вул. Кривий Вал навпроти готелю Nobel та поруч із відділенням Укрпошти і на вул. Карпенка-Карого.
Принцип роботи – простий: кладеш готівку в автомат, отримуєш чек на кількість годин, протягом яких маєш право бути припаркованим (відповідно до суми: оплатив 10 грн – стоїш 1 год, 20 грн – 2 год і т.д.), кладеш квитанцію під “двірники” авто і йдеш у своїх справах.
Та на ділі не все так просто. Найчастіше при спробі скористатися паркоматом луцькі водії зіштовхуються з такими перешкодами:
- оплата можлива лише готівкою,
- автомат не видає решти, а оскільки вартість послуги – 10 грн, треба мати саме таку купюру,
- автомат не приймає нові купюри,
- муніципали дуже оперативно штрафують за неоплачену послугу, тому якщо відлучитися від авто, щоб розміняти гроші чи поміняти купюри на старі – велика вірогідність повернутися з грошима для паркомату і побачити штраф.
Представник “АвтоПаркСервісу” пояснив, чому використовують настільки застарілу техніку. Виявляється, ці паркомати купили і встановили ще в 2016 році, а от запустили в роботу – лише торік.
Відповідно, техніка вже застаріла, навіть не має можливості вмонтувати систему для розрахунку банківською карткою, до того ж, часто ламається.
“З паркоматами є проблеми, застаріла техніка часто виходить з ладу. Незручність ще пов’язана із тим, що технічне обслуговування здійснюється лише в Києві. І якщо щось зламалося, ми знімаємо деталь і відправляємо в Київ на ремонт. Це займає певний час”, – коментує Олег Бахтай.
До слова, один паркомат коштував міському бюджету у 2016 році близько 96 тисяч грн (їх купили 3 шт.). У коментарях ЗМІ тогочасний директор “АвтоПаркСервіса” Олександр Мартинюк прогнозував, що вони розпочнуть роботу у жовтні 2016 року і кожен щомісяця буде приносити 20-30 тис гривень.
Спосіб 2: Платіжні термінали
Іще на двох платних парковках – на вул. Карпенка-Карого і новоствореній поруч із Центральним ринком – є платіжні термінали. Разом із можливістю зробити звичні грошові операції (поповнити телефон, покласти гроші на банківську картку тощо), тут також можна оплатити за паркування.
Такі платіжні термінали “АвтоПаркСервіс” взяв в оренду у приватного підприємства і сплачує за користування 10% від своїх доходів.
У терміналах так само немає можливості оплачувати послугу банківською карткою: лише готівкою без решти.
Спосіб 3: Додаток SmartLutsk
14 червня запрацював мобільний додаток SmartLutsk, за допомогою якого можна оперативно через смартфон заплатити за паркування.
Додаток простий у користуванні: при реєстрації підтягується інформація про транспортні засоби, тому при оплаті достатньо лише вибрати авто і заплатити відповідну суму через Приват24 чи Монобанк. (Радимо скачати його і зареєструватися заздалегідь, бо виникали проблеми із отриманням коду через смс для реєстрації).
У муніципалів, які перевіряють оплату, є спеціальний додаток, у якому вони бачать, хто заплатив, а хто ні.
Якщо немає можливості розрахуватися банківською карткою, в додатку SmartLutsk є інформація, де найближчий платіжний термінал.
Відповідно, “АвтоПаркСервіс” планує активно домовлятися про співпрацю та можливість вносити оплату за паркування із власниками платіжних терміналів, які вже розташовані в магазинах і т.д.
Саме такий спосіб розрахунку за паркування планують впроваджувати і розвивати надалі. Тому застарілі паркомати (ще раз нагадаємо: на які в 2016 році витратили 96 000 грн * 3 шт = 288 тис грн), швидше за все, невдовзі стануть зовсім непотрібними.
Які платні парковки в найближчих планах?
До кінця року “АвтоПаркСервіс” планує запустити також платні парковки у нових місцях:
- Поруч із залізничним вокзалом.
- В центрі, між драмтеатром і Будинком культури.
- На вулиці Кравчука, біля ринку “Шанс”.
- На вулиці Винниченка.
Що дають місту платні парковки?
Згідно із фінансовим звітом, у 2021 році “АвтоПаркСервіс” заробив 1,7 млн грн. За словами директора, парковки на вул. Карпенка-Карого і Кривий Вал в день приносять приблизно по 700 грн (70 паркувальних годин).
На Кривому Валу є 20 паркомісць. Якщо взяти відрізок світлового дня із 7:00 ранку до 21:00 вечора, коли в людей є потреба паркуватися в місті, то виходить 280 паркувальних годин. Тобто наразі ця парковка працює приблизно на 25% своїх можливостей.
Проте, як зазначив директор “АвтоПаркСервісу”, поки прибуток не був головною метою цього проекту.
“Такі парковки, як, наприклад, на вулиці Кривий Вал, не є супер-прибуткові. Їхнє завдання – впорядкувати паркування на вулиці, яке було хаотичним і створювало затори”, – пояснив Олег Бахтай.
Із цим завданням на вказаних вулицях, схоже, справляються. Проте якщо лучанам більше розповідати про те, де працюють платні парковки, організувати чітку дорожню розмітку та можливість зручної оплати – без сумніву, ця послуга стане ще більш популярною серед луцьких водіїв та буде приносити хороший прибуток.