У регіонах України тривають громадські обговорення цілей реформи старшої школи. Одна із подій, присвячена обговоренням, відбулася у Луцьку. Захід організували Міністерство освіти і науки України в партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» та за сприяння Волинської обласної військової адміністрації.
Читайте також: Поблизу кордону з Білоруссю підірвався мотоцикліст
Захід у Луцьку відбувся 11 вересня, інформує Район.Освіта.
До обговорення реформи старшої школи й особливостей її впровадження у Волинській області долучилися представники Міносвіти, Обласної військової адміністрації, Обласної ради, Проєкту DECIDE, голови Районних військових адміністрацій, керівники органів управління адміністрацій, голови громад, керівники органів управління освіти громад, керівники закладів середньої, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти, ректори закладів вищої освіти.
Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України, розповів про цілі реформи.
З його слів, основна мета нововведень – створити освітнє середовище, де кожна дитина, обравши індивідуальний вектор навчання, зможе розвивати свій потенціал.
Реформа старшої школи, яка розпочнеться 2027 року, дасть змогу підвищити якість освіти й запропонувати учнівству більше можливостей, незалежно від місця проживання.
Після 9 класу випускники зможуть навчатися: у ліцеях – академічне спрямування, професійних коледжах або закладах фахової передвищої освіти – професійне спрямування.
«Обирати, що вчити, щоб потім обрати, ким стати». У цьому гаслі реформи старшої школи закладено суть змін. Нині більш ніж половина випускників 9 класу інерційно продовжують учитися у своїх школах у 10 класах. Попри те, що саме їхні школи можуть не пропонувати той профіль навчання, який найбільше до душі саме цьому учневі. Наша мета — виправити це й надати учнівству ширший вибір профілів навчання. Зокрема, забезпечити можливості вчитися на технічних профілях, повʼязаних з інженерією, технологіями, фізикою тощо», – сказав Андрій Сташків.
В академічних ліцеях учні зможуть обрати профіль навчання в межах кластерів:
- STEM;
- мовно-літературний;
- соціально-гуманітарний, щоб вивчати предмети й курси поглиблено.
Також діти зможуть додатково вивчати предмети та інтегровані курси поза профілем, які відповідають їхнім зацікавленням. Це дасть змогу учнівству розвиватися різносторонньо та створити індивідуальний освітній шлях.
Студенти закладів професійного спрямування обиратимуть дисципліни, наближені до обраної професії чи спеціальності.
Зазначимо, що законопроєкт, який Міністерство освіти і науки України оприлюднило для громадського обговорення, дасть можливість упровадити реформу старшої школи. Зокрема, він передбачає створення мережі відокремлених академічних ліцеїв від початкових шкіл – 1–4 класи і гімназій – 1–9 класи.
Для організації профільного навчання на кожній паралелі повинно бути щонайменше чотири класи, а це 100 учнів. Що більша кількість учнів на паралелі, то більше груп можна створити та запропонувати учнівству ширший вибір дисциплін.
У кожній області створять кілька десятків академічних ліцеїв. Громади зможуть створювати їх на умовах співробітництва для того, щоб забезпечити освітою учнів з різних населених пунктів.
Для учнів, які будуть жити на відстані від ліцеїв, місцеві органи самоврядування організують доїзд на шкільних автобусах або ж проживання в пансіонах.
У 2023 і 2024 роках з державного бюджету виділено по одному мільярду гривень на закупівлю автобусів.
Для громад, у яких з обʼєктивних причин, як от рельєф чи густота населення буде неможливо створити відокремлені ліцеї, Кабінет Міністрів України передбачить винятки.
У Волинській області 54 громади. Розрахункова кількість учнів в 10–12 класах у 2029–2030 навчальному році в області буде становити приблизно 45 тисяч осіб. Місткість усіх проєктних закладів профільної освіти становить понад 91 тисяч місць, з яких: в академічних ліцеях – 67 тисяч – 73 %, у професійних – 24 тисяч – 27 %.
Зі слів Валентини Полторак менеджерки Проєкту, DECIDE сьогодні надає експертну підтримку уряду в упровадженні реформи профільної середньої освіти.
«Волинська область є дев’ятим регіоном, де ми організовуємо громадське обговорення. Уже 550 громад висловили думку щодо мережі академічних ліцеїв та стратегії реформи. Ми раді, що завдяки уряду Швейцарії, можемо забезпечити платформу для обговорення подальших кроків упровадження цих важливих змін. Думка, висловлена громадами, буде відображена у Стратегії реформи. Під час війни дуже важливо тримати зв’язок із суспільством щодо впровадження всіх важливих змін, тому на запит уряду ми провели дослідження громадської думки. Цифри свідчать про готовність до змін і бажання створювати нові освітні можливості для учнів», – розповіла Валентина Полторак.
На Волині 80% управлінців підтримують реформу старшої школи, що є одним із найвищих показників у країні.
Позитивно до реформи ставляться також 85% керівників закладів загальної середньої освіти і 84% педагогів. А можливість обирати предмети підтримують 76% керівників управлінь освіти, 67% керівників шкіл і 63% вчителів.
Читайте також наші новини у Facebook