Нацбанк з 3 жовтня запровадив режим гнучкого курсу, чим стурбував українців, адже є підстави вважати, що ціни на АЗС підуть вгору.
Засновник мережі АЗС “Прайм” Дмитро Льоушкін в коментарі УНІАН поділився прогнозом щодо того, як зміни Нацбанку вплинуть на ціни на пальне. На думку Льоушкіна, перехід до гнучкого курсу призведе до девальвації гривні, що своєю чергою потягне вгору цифри на стелах українських АЗС.
Експерт пояснює, що в Україні існує давня традиція: до Нового року бюджет “закривають” збільшенням курсу, однак після Нового року, як правило, курс стабілізується за рахунок валютних надходжень від експорту. Проблема цього року, на думку Льоушкіна, полягає в тому, що через проблеми з експортом української продукції та скорочення надходжень міжнародної допомоги очікуваної стабілізації курсу може не відбутися.
“У серпні не було надходжень грошей від наших донорів, які підтримують нашу валюту. А на міжбанку ми все одно продали 2,8 млрд доларів. По вересню я статистику не бачив, сказати не можу, вона ще не опублікована. Але я не думаю, що вона буде набагато кращою. Можливо, щось і перепало, але продавали валюту ми все одно активно”, – розповідає експерт.
Виходячи з цього, засновник мережі АЗС “Прайм” переконаний, що вже до кінця 2023 року курс підскочить до рівня 45 гривень за долар. При цьому, якщо світові ціни на нафту залишаться на тому ж рівні, пальне в Україні подорожчає до рівня близько 65 гривень за літр вже у найближчі місяці.
“Ми чекаємо збільшення на 23%. Ціна на ОККО сьогодні – 58 гривень, плюс 20% – це 69,60 грн. Я думаю, що реальна ціна буде 65-67 гривень за рахунок того, що мережі АЗС трохи маржу свою скоротять, маркетингом поріжуть (урізавши знижки та спеціальні пропозиції для постійних клієнтів)“, – розповів УНІАН Льоушкін.
Перспектива пального по 80 грн
Собівартість пального на українських АЗС складається з трьох основних компонентів: світової ціни на нафту, яка зараз коливається в мжах 90 доларів за барель, курсу долара та фактора втручання уряду (яке зіграло значну роль в подорожчанні бензину в минулі місяці у зв’язку з поверненням довоєнного оподаткування).
За словами Льоушкіна, навіть без фактора втручання уряду в ціноутворення, якщо ціни на нафту зростуть ще більше, то ціна бензину може підскочити до 70, і навіть 80 гривень за літр.
На думку експерта, держава вже морально змирилася з ціною в 65 гривень. Пояснювати це можна буде подорожчанням нафти та зростанням курсу долара. Але якщо ціна пального перевищить 70 гривень, будуть якісь дії.
“Моя особиста думка, що в такому випадку буде якась реакція з боку уряду: скасують ПДВ або зменшать акциз. Тому що завести ціни за 70 гривень/літр – це вже щось надзвичайне”, – вважає Льоушкін.
“Примарна надія” стримування зростання цін на пальне
При цьому, за словами Льоушкіна, є “примарна надія”, що такий песимістичний прогноз не виправдається. Уникнути його буде можливо, якщо світові ціни на нафту почнуть скорочуватися.
“Щодо нафти ситуація може бути не сильно однозначна. Вона все ще може нам допомогти. Якщо до кінця жовтня вона не перевалить впевнено за 95 доларів/барель і не закріпиться, то вона піде у зворотний бік – в межах $88-87, що в принципі допоможе нам пережити ситуацію з курсом”, – розповів Льоушкін.