Про проблеми, плани на майбутнє і стратегію розвитку закладу нова очільниця поспілкувалась з кореспонденткою Інформаційного агентства Волинські Новини.
Перед тим, як очолити заклад, ви працювали у цій поліклініці спочатку медичним директором, потім тимчасово виконували обов’язки керівника. Тобто, як тут ідуть справи, знаєте не з чужих вуст. Як ви оцінюєте роботу комунального закладу?
По-перше, останні роки у комунальному підприємстві практично не оновлювали матеріально-технічну базу. Деяке стоматологічне обладнання вже має 60-70 % зношеності. Обидва приміщення поліклініки – і на проспекті Волі, 39, і на вулиці Бандери, 6 – потребують ремонту. У закладі досі не запровадили електронний документообіг, бухгалтери не мають програми по нарахуванню зарплат, лікарі не забезпечені комп’ютерами. Відтак облік пацієнтів досі ведеться на папері.
Попри те, що поліклініка відстає від вимог часу, у коридорах ми бачимо черги. Скільки людей працює в комунальному закладі і які тут надають стоматологічні послуги?
У кожному з корпусів підприємства: і на Степана Бандери, і на Волі, функціонують ортопедичні, терапевтичні та хірургічні відділення. У нас є рентген-лабораторії та фізіотерапевтичні кабінети. Стоматологічну допомогу пацієнтам надають 76 кваліфікованих лікарів, з яких 70% – лікарі вищої кваліфікаційної категорії, 10% – першої і 20% – другої категорій. Поліклініка обслуговує населення міста і області. Заклад може прийняти до 700 пацієнтів в день. Ціни за послуги помірні. Ургентну стоматологічну допомогу пільговим категоріям громадян надаємо частково безплатно. Загалом на підприємстві працює 190 людей.
190 працівників – це багато чи мало? Чи плануєте кадрові зміни? І яких фахівців, на вашу думку, не вистачає?
Донедавна людей було набагато більше. За останні чотири роки з поліклініки звільнилось багато хороших, кваліфікованих працівників. Причин не знаю, ймовірно, через тиск попереднього керівництва. Маючи по 20-30 років стажу, вони відкрили приватні кабінети. І тепер до них ходять чимало пацієнтів, які раніше лікували зуби у нас. Тобто відбувся відтік пацієнтів. Нині ми намагаємось змінити ситуацію. Зокрема, за крайній місяць мого перебування на посаді прийняли на роботу шість стоматологів. Плюс на сьогодні є до 10 вакансій. Можемо взяти ще кілька лікарів-стоматологів, які потім залишаться у нас працювати. Окрім того, плануємо взяти в штат ортодонта – ця послуга стає все більш затребуваною.
Наскільки мені відомо, свого часу ви у рамках обміну досвідом побували в кількох комунальних стоматологічних закладах України. Чи є серед них прибуткові, в яких варто запозичити якісь новації?
Я була тільки в Чернівецькій та Хмельницькій стоматологічних поліклініках. У кожному з цих підприємств є напрацювання, які плануємо запровадити у нас. Наприклад, в Чернівецькій обласній стоматології немає завідувачів відділень, є керівник закладу і медичний директор. Це колосальна економія коштів! А у нашому комунальному закладі – шість завідувачів відділень. До того ж, один керує п’ятьма лікарями, в іншого – 10 у штаті, ще в одного – 20. Саме тому в цьому напрямку роботи очуються кадрові зміни.
Наприклад, в Хмельницькій обласній стоматологічній поліклініці мені дуже сподобалось те, що у них повністю ведеться електронний документообіг, а всі лікарі забезпечені комп’ютерами. Ми цю новацію теж переймемо собі.
А загалом яка нині ситуація у комунальному підприємстві з фінансами?
Як я вже казала, багато обладнання зношене майже на 70%. Якщо його не оновлювати, а чекати, поки воно остаточно застаріє, і тоді вже купувати нове – вийде дуже дорого. На жаль, попереднє керівництво не акумулювало кошти на ці потреби закладу. І мало що оновлювалось.
Коли я прийшла сюди на роботу, у нас на спецрахунку було 3 мільйони 320 тисяч гривень. Через місяць на балансі підприємства залишилось 2 мільйони 755 тисяч гривень. За два місяці ми придбали компресор, за 250 тисяч гривень рентген-апарат у корпус на Степана Бандери, закупили додаткові технічні засоби для роботи персоналу. Плюс ми замінили махрові рушники на паперові і заощадили кошти на витрати послуг сестри-господині. Звісно, хотілось би заробляти самим. А з цим поки проблема. До прикладу, були занижені плани роботи для лікарів-ортопедів. Щомісяця заклад недоотримував 4600 гривень від кожного лікаря ортопедичного віддалення. До слова, цих лікарів 24. В місяць ми втрачали понад 100 тисяч гривень, за рік – це понад мільйон. За ці кошти, наприклад, можна було би розрахуватись за енергоносії.
Давайте трохи детальніше про енергоносії і підготовку до зими. Прогнозують, що восени та взимку знову почнуться вимкнення світла. Та й від ворожих обстрілів енергооб’єктів ніхто не застрахований. Що будете робити у цих ситуаціях?
Минулоріч міська влада в поліклініку на Бандери передала генератор. Саме тому ми можемо забезпечити себе електроенергією під час вимкнення світла. Також найближчим часом розглядається можливість встановлення сонячних панелей. Фахівці порахували, що за два роки затрати на їхнє придбання окупляться. Щорічна економія складатиме приблизно 167 тисяч гривень. Однак перед встановленням панелей напейрше треба відремонтувати дах.
В Україні триває реформа медичної галузі. Яким чином вона вже торкнулась КП «Луцька міська клінічна стоматполіклініка»? Чи має підприємство пакет на надання стоматологічних послуг, яке оплачує НСЗУ? І як воєнний стан вплинув на роботу закладу?
Протягом минулого року нам відшкодовували за ці послуги по 86 тисяч гривень щомісяця. Однак з 1 квітня 2023 року у нас вже немає договору з Національною службою здоров’я. Тому це також впливає фінансово на наш заклад. І ми мусимо шукати шляхи, як виживати. Тим паче, що частину працівників можуть будь-коли забрати у центри комплектування для подальшого захисту держави. Ми подали список осіб, які підлягають бронюванню. До їхнього числа увійшло 45 працівників. Однак забронювали лише 21-го.
У програмі розвитку поліклініки, яку ви надали на розгляд під час конкурсу на місце директора, зробили акцент на інноваційному підході до надання стоматологічної допомоги широкому колу лучан. Чи можете пояснити, що маєте на увазі під цими тезами?
По-перше, створити на базі поліклініки кол-центр, перевести наших медичних реєстраторів на посади адміністраторів, запровадити електронний документообіг. Встановити в поліклініці табло, як у ЦНАПі, домогтися чіткості і прозорості черг. Тобто зробити все, аби можна було відстежувати обіг пацієнтів. Щоб все було відкрито, прозоро, а гроші йшли тільки через касу. Хочеться також створити цифрову лабораторію для зуботехнічних робіт та оснастити її сучасним обладнанням. Замість приватних кабінетів люди будуть йти до нас. І не тільки з Волині, а й з сусідніх областей, де такої лабораторії поки нема. Окрім того, є наміри відкрити території поліклініки кабінет КТ.
Якою бачите свою команду через два-три роки? Чи плануєте запровадити єдину форму працівників?
До моєї команди входитимуть і молоді, і досвідчені працівники, амбітні люди, які берегтимуть робоче місце. Бо якщо порівняти комунальний заклад з приватним – тут є низка переваг. Всі працівники нашого підприємства мають гарантований соцпакет, отримують відпускні та лікарняні. В кабінетах є вода та світло, за які вони не платять, прибирає та миє підлогу санітарка, інструменти стерилізує медсестра. Заклад має хорошу репутацію і не треба думати, де взяти пацієнтів. На рахунок єдиної уніформи – на сьогоднішній день ми її замовили молодшому медичному персоналу. Розробляємо логотип закладу та підбираємо одяг медсестрам та лікарям. Тобто майбутнє підприємства творитиме єдина команда оновленої стоматології.
Коли я минулоріч була в Польщі, звернула увагу на те, що чимало місцевих жителів мають проблеми з зубами. Як з’ясувалось, рівень надання стоматологічних послуг у цій країні ЄС бажає бути кращим. Фахівців мало, до того ж ці послуги дорогі навіть для європейських зарплат. А кілька знайомих поляків просили порадити стоматологічну клініку у Луцьку. На вашу думку, чи приїдуть іноземці через кілька років в оновлене комунальне підприємство, яке ви очолюєте?
Медичний туризм – абсолютно нормальне явище. Сподіваюсь, після успішного впровадження інновацій ми зможемо конкурувати з приватними клініками. І до нас приїжджатимуть з-за кордону. Словом, я вірю в себе і мою команду, і сподіваюсь, що у нас вдасться зробити перспективну стоматологію нашого міста на базі комунального підприємства.
Довідка
Любов Яковчук- лучанка.
Освіта:
2002-2004- медичний коледж «Монада»;
2004-2009- Київський національний університет ім.О.Богомольця, стоматологічний факультет;
2013-2014- Східноєвропейський факультет ім.Лесі Українки, факультет післядипломної освіти, кваліфікація «Юрист»,
2020 – атестація в Українській-медичній академії, присвоєно вищу кваліфікаційну категорію зі спеціальності «Стоматологія»;
2021 – атестація в Українській військово-медичній академії, присвоєно звання лікаря-спеціаліста зі спеціальності «Організація і управління охороною здоров’я»;
2022- атестація в Українській військово-медичній академії, присвоєно звання лікаря-спеціаліста зі спеціальності «Терапевтична стоматологія».
Досвід роботи:
2010 – викладач стоматологічних дисциплін в медичному коледжі «Монада».
2015 – 2020 – лікар-стоматолог в КП Луцький центр первинної медичної допомоги №1.
2018-2023 – підприємницька діяльність (стоматологічна практика);
2018 – 2022 – завідувач стоматологічним кабінетом ФОП Качмар Л.А.
2022 -2023 – медичний директор в КП «Луцька міська клінічна стоматологічна поліклініка».
Людмила ПРИЙМАЧУК
Фото Олександра ДУРМАНЕНКА