Протягом тижня 15 наукових керівників та 15 аспірантів і докторантів Волинського національного університету імені Лесі Українки навчалися у Кембриджі в Університеті Англія Раскін (Anglia Ruskin University) за програмою проєкту UUKi UK-Ukraine Twinning Grant Scheme R&I «Покращення якості програм докторів філософії та професійне навчання наукових керівників».
Як повідомив ректор ВНУ Анатолій Цьось, навчання відбувалося коштом Сполученого королівства.
Під час навчання розглядали роль корпоративних цінностей в освітньому процесі, показники якості докторської супервізійної підготовки, досвід університетів Великої Британії у підготовці докторів філософії, окремі кейси взаємодії та етичні принципи співробітництва керівників і аспірантів, шляхи залучення магістрів, аспірантів, докторантів до спільних дослідницьких проєктів.
«Створено добрі передумови для результативної співпраці і окремих осіб, і факультетів/центрів/лабораторій.
Дякуємо ректору, керівництву і спікерам Anglia Ruskin University за відкритість, організацію навчання і той безцінний управлінський досвід, який ми отримали.
Дякую професорові Ларисі Засєкіній за підготовку проєкту і координацію нашої роботи.
Зважаючи на зміст навчання та результати дискусій, можна сформувати декілька узагальнень (не претендую на повне висвітлення питання):
1. Кембридж – класичне студентське місто. Приблизно третину населення становлять студенти. Коледжі та університети є найгарнішими архітектурними комплексами і туристичними магнітами міста. Вища освіта розглядається як засіб прогресу держави і розвитку міста. Чим більше освічених людей, тим краще для суспільства і для людини, яка може ефективніше реалізувати свій потенціал.
2. Система вищої освіти базується на дослідженнях і беззаперечному авторитеті вченого. У процесі навчання акцентується увага на самостійному вивченні матеріалу, опрацюванні великої кількості джерел, вмінні чітко і коротко висловити свою думку.
3. Університет (коледж) розглядається як цінність. Відповідно діяльність всіх учасників освітнього процесу має забезпечувати розвиток закладу освіти і жодним чином не шкодити його репутації.
4. Підготовка доктора філософії PhD Великої Британії та України кардинально не відрізняється, включає навчальну і наукову складові (цікаво, що одночасно призначаються два різні наукові керівники). Засвоєння знань є основою для досліджень.
5. У кожному університеті розроблено свої підходи до підготовки докторів філософії. Водночас захищена дисертація, як правило, визнається в інших закладах вищої освіти.
6. У науковій роботі надзвичайно велика увага приділяється методології дослідження (це найголовніше), систематичному обговоренню найновіших статей за темою дисертації. Дуже велика увага до «дрібниць», на які ми, як правило, не звертаємо уваги.
7. Наукова робота і підготовка дисертаційних робіт спрямовуються на виявлення нових знань. Тому під час захисту дисертації найперше потрібно довести, що отримано нові знання.
8. Надзвичайно велика увага до етичних питань та академічної доброчесності.
9. В угоді про навчання (контракті) прописано основні положення діяльності здобувача і наукового керівника, терміни виконання різних видів робіт і захисту дисертації.
10. Реалізуючи проєкт докторської школи в Україні, поряд з навчанням аспірантів навчальні курси обовʼязково мають пройти потенційні наукові керівники. Такий підхід значно підвищить ефективність їхньої комунікації та розуміння алгоритму підготовки дисертації.
На закінчення, що «зірвало мозок». Уявіть, в місті гарний газон, а посеред нього ділянка трави, яка жодного разу не скошувалася.
Або в місці біля дороги чи парку трава і бурʼяни ростуть, а поруч пасуться корови. Виявляється, це спеціальна програма створення сприятливих екологічних умов для комашок та ін. Так підтримується загальна гармонія», – розповів ректор.