Працівники критично важливих підприємств можуть мати тимчасову відстрочку від загальної мобілізації. Організація може забронювати своїх працівників, але для цього потрібно відповідати певним критеріям.
У Волинській обласній військовій адміністрації для того, аби визначити, які з підприємств мають право на бронювання, утворили робочу групу. Її членами стали представники ОВА, місцевий бізнес, податкова служба, громадські організації.
На підставі відповідних критеріїв саме ця робоча група визначає перелік підприємств, які вважаються для області критично-важливими та можуть забронювати до 50% своїх працівників.
У матеріалі Бізнес.Район розповідає про те, що таке бронювання працівників, які підприємства відносяться до критично важливих, які місцеві критерії для визначення таких організацій на Волині, скільки таких підприємств в області.
Що таке бронювання військовозобов’язаних працівників
Бронювання військовозобов’язаних працівників – це надання тимчасової відстрочки від мобілізації (призову) ключовим працівникам підприємства, компанії, установи чи організації, які працюють у компаніях і є критично важливими для забезпечення їх стабільного функціонування.
Кабінет Міністрів України 27 січня 2023 року прийняв постанову про «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час». Цим документом затвердили порядок бронювання військовозобов’язаних працівників та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими.
Згодом, урядовці удосконалили процедуру бронювання військовозобов’язаних, визначивши чіткі терміни у постанові «Про внесення змін до Порядку бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану».
Які підприємства відносяться до критично важливих
Визначення підприємства критично важливим здійснюється центральними органами виконавчої влади, іншими органами держуправління у відповідних сферах національної економіки, обласними адміністраціями та міськими адміністраціями Києва і Севастополя.
Для того, щоб підприємство було визнано критично важливим, воно має відповідати принаймні трьом з семи критеріїв:
- загальна сума податків, зборів, платежів до державного і місцевих бюджетів (крім митних) перевищує еквівалент 1,5 мільйона євро;
- сума надходжень в іноземній валюті (крім кредитів і позик) перевищує 32 мільйони євро;
- стратегічне значення для економіки й безпеки держави, відповідно до переліку об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки й безпеки держави, затвердженого урядовою постановою від 4 березня 2015 року № 83;
- важливе значення підприємства для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади (критерії визначаються центральними органами влади чи ОВА);
- відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ;
- розмір середньої заробітної плати застрахованих осіб – працівників по підприємству за останній календарний квартал – не менше середньої заробітної плати по регіону за звітний період;
- підприємство є резидентом Дія Сіті.
Підставою для рішення про визнання підприємства критично важливим є відповідність двом критеріям для підприємств:
- паливно-енергетичного комплексу;
- які працюють у сфері охорони здоров’я, освіти та науки, фізичної культури й спорту, соціального захисту та належать до державної чи комунальної форми власності з включенням до Реєстру неприбуткових установ та організацій або утримуються за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету, або надають населенню безоплатні послуги, необхідні для забезпечення життєдіяльності населення на постійній основі;
- лінійних аудіовізуальних медіа (ефірне наземне багатоканальне (цифрове) телевізійне мовлення з інформаційним та/або інформаційно-аналітичним контентом);
- державних та комунальних закладів культури.
Скільки критично важливих підприємств на Волині та які місцеві критерії бронювання працівників
На Волині після створення робочої групи, яка визначає критично важливі підприємства для області, затвердили місцеві критерії, за якими визначають підприємства, установи й організації, які мають важливе значення для задоволення потреб територіальних громад.
Під час засідань робочих груп, станом на 9 серпня, уже визначили 89 критично важливих волинських підприємств, які мають право бронювати своїх працівників. Серед них – аграрні, житлово-комунальні, комерційні підприємства, установи медичні, комунальні та соціального захисту.
Підприємства, які подають заявки на бронювання від свого імені, повинні відповідати хоча б двом критеріям, які вказані у постанові КМУ № 76 від 27 січня 2023 року, яка також визначає місцеві критерії на регіональному рівні.
«Другого травня 2023 року додатково було видане розпорядження начальника Волинської ОВА № 200. Підприємства, які подають відповідні заявки, мусять відповідати мінімум двом критеріям, які вказані у постанові та мінімум трьом критеріям, які вказані у розпорядженні голови ОВА», – пояснює заступник начальника управління економічного розвитку Волинської ОДА Андрій Ткачук.
Андрій Ткачук
Визначення підприємств, установ, організацій, які мають важливе значення для задоволення потреб територіальних громад Волинської області в особливий період, здійснюється за такими критеріями:
1) Економічно активне підприємство з обсягом річних доходів не менше 1 мільйона гривень, що підтверджується копією податкової декларації з відмітками (штампами) контролюючого органу за останній звітний період (рік, квартал) або квитанцією про прийняття податкової декларації в разі її подання засобами електронного зв’язку.
Лист-обґрунтування від територіальної громади або Волинської обласної ради щодо критичної необхідності продукції (послуг), яка виробляється (надається) підприємством для територіальної одиниці, у межах якої відповідний суб’єкт господарювання здійснює свою діяльність.
2) Кількість застрахованих осіб не менше 10 у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (грошове забезпечення), що підтверджується Податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 111/26556, за останній звітний період (рік, квартал).
Роботодавець має здійснювати свою діяльність у Волинській області та сплачувати податки та збори в місцеві бюджети Волинської області, що підтверджується довідкою Головного управління державної податкової служби у Волинській області.
3) Підприємства, що здійснюють експортні операції у сфері зовнішньоекономічної діяльності, що підтверджується копіями договорів на експорт товарів та/або послуг.
4) Державні або комунальні підприємства, засновниками яких є органи державної влади та органи місцевого самоврядування або підприємства незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність у сфері надання житлово-комунальних послуг (електропостачання, газопостачання, теплопостачання, водопостачання, водовідведення, зовнішнє освітлення, збирання/оброблення/видалення відходів), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
5) Підприємства, залучені до заходів забезпечення обороноздатності країни підрозділами Національної поліції України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Збройних сил України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби зовнішньої розвідки України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України під час воєнного стану, що підтверджується листом відповідного органу чи підрозділу та/або копіями договорів на надання послуг, постачання товарів.
6) Підприємства, що мають основний вид діяльності (станом на 01 січня 2023 року) згідно з кодами класифікації видів економічної діяльності Національного класифікатора України класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2010 у сферах: освіти (секція P), наукових досліджень та розробки (секція М, розділ 72), інша професійна, наукова та технічна діяльність (секція М, розділ 74), мистецтва, спорту, розваги та відпочинку (секція R, розділи 90, 91, 93), інформації та телекомунікацій (секція J), сільського господарства* (секція А, розділ 01), переробної промисловості (секція С, розділ 10), виготовлення харчових продуктів (секція С розділи 11, 13), охорони здоров’я та надання соціальної допомоги (секція Q), оптової та роздрібної торгівлі (секція G, розділ 47, групи 47.2, 47.3), будівництво споруд (секція F, розділ 42), наземного і трубопровідного транспорту (секція H, розділ 49 класи 49.31, 49.41), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
7) Підприємства, що здійснюють сільськогосподарську діяльність з вирощування:
- плодових та/або ягідних культур на земельних ділянках площею 15 гектарів та більше;
- овочевих культур на земельних ділянках площею 50 гектарів та більше;
- інших сільськогосподарських культур на земельних ділянках площею 100 гектарів та більше, що підтверджується копіями відповідної звітності до контролюючого органу з відміткою про отримання.
8) Релоковані в установленому порядку на територію Волинської області підприємства з територій, що наближені або знаходяться в зоні бойових дій. Факт релокації та функціонування на території Волинської області підтверджується листом органу місцевого самоврядування, на територію якого підприємство переміщено.
9) Підприємства сфери охорони навколишнього природного середовища, що здійснюють:
- забезпечення задоволення потреб населення і галузей економіки у водних ресурсах;
- проєктування, будівництво і реконструкцію систем захисту від шкідливих дій вод, ґрунтових і локальних водопроводів, систем водопостачання та каналізації в сільській місцевості, гідротехнічних споруд, водогосподарських об’єктів;
- охорону, раціональне використання відтворення об’єктів природно-заповідного фонду;
- ведення лісового та мисливського господарства;
- поводження з відходами, пестицидами і агрохімікатами, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
10) Провадження виду виробництва або надання послуг, яке забезпечує потреби інших підприємств у матеріально-технічних ресурсах, сировині і матеріалах, комплектувальних виробах, відсутність яких призведе до повної зупинки виробництва продукції або надання послуг, що підтверджується копіями укладених договорів та листами з обґрунтуванням від одержувача цих матеріально-технічних ресурсів, сировини і матеріалів, комплектувальних виробів.
Щоб отримати відповідне бронювання Мінекономіки та схвалення Генштабу, керівник установи самостійно звертається до департаменту економічного розвитку, зовнішніх зносин та з питань туризму і курортів Волинської ОДА. До слова, контакти департаменту розміщені на сайті облдержадміністрації.
«До заяви додаються документи, які підтверджують критерії, визначені для бронювання. Це відповідні витяги з податкових реєстрів, довідки про відсутність заборгованості, довідки про сплату податків, наявність експортних контрактів, необхідна кількість працівників на підприємстві та інші», – пояснив Андрій Ткачук.
Рішення щодо визначення підприємства критично важливим для області приймає ОВА, а погодження щодо бронювання до 50% працівників здійснює Мінекономіки після узгодження із Генштабом.
Процедура від передачі документів до прийняття рішення становить не більше 20 днів. Бронювання працівників здійснюється на рік, потому за потреби можна продовжити його ще на рік – вже із повторним зверненням.
Для того, аби підприємство отримало відповідний статус і могло бронювати працівників, керівникам потрібно звернутися самостійно і це питання компетенції самого підприємства.
Міцна економіка надзвичайно необхідна країні, тому бронювання покликане знайти баланс, аби зберегти обсяги надходжень до бюджету та відповідний рівень доходу. Тому важливо визначити саме ті підприємства, без яких просто не можливо обійтися під час воєнного стану.