Важливо Волинь Новини

Як триває підготовка до опалювального сезону: інтерв’ю з керівником ДКП “Луцьктепло”

У Луцьку з кінця опалювального сезону 2022-2023 років почали готуватися до нового. У державному комунальному підприємстві “Луцьктепло” відбувається модернізація котелень та обладнання, ремонт труб та насосів.

Чи на все вистачає грошей, як працює підприємство з боржниками та чи будуть лучани з теплом під час можливих відключень електроенергії. Про роботу підприємства в умовах воєнного стану Суспільне поспілкувалося з керівником ДКП “Луцьктепло” Іваном Скорупським.

Чи готовий Луцьк до нового опалювального сезону

— Чи будуть лучани отримувати безперебійне теплопостачання за непередбачуваних обставин. З чого і відколи розпочинається підготовка до опалювального сезону у Луцьку?

Як правило, підготовка до прийдешнього опалювального сезону розпочинається по завершенню того, що відбувся. Але в цьому році ми, як ніколи, розпочали підготовку під час опалювального сезону. Тому що ті обставини, які були у місті, нас спонукали діяти. Вже серед зими почали встановлювати певне обладнання, яке дасть можливість в перспективі працювати котельням на дизель-генераторі. Це дасть можливість без проблем запускати обладнання котельні у випадку відключення електричної енергії. І це — вагома інвестиція в енергетичну інфраструктуру підприємства. І певна гарантія того, що в критичній ситуації буде забезпечення теплопостачання і збереження системи.

— Скільки котелень сьогодні функціонує у Луцьку?

Наразі ми експлуатуємо 43 котельні. Це та кількість, яка експлуатується в опалювальний період. В період підготовки до зими, в період надання послуг гарячого водопостачання експлуатується понад два десятки котелень.

Ми забезпечуємо централізованим опаленням 55 000 споживачів міста Луцька і гарячою водою в межах 40 тисяч споживачів.

Чи будуть лучани з теплом

— Ворожі обстріли минулої зими, зокрема, по об’єктах енергетичної інфраструктури, позапланове відімкнення електроспоживання — як це вплинуло на роботу підприємства і на надання послуг споживачам?

За цей проміжок часу ми, на жаль, мали поломки енергоспоживаючого обладнання підприємства. Зокрема, вихід з ладу електродвигунів мережевих насосів. Ми вклали чималі кошти, в межах 10 мільйонів гривень, для того, щоб унеможливити вихід з ладу нашого енергоспоживаючого обладнання, якщо будуть випадки відключення енергоспоживання.

В нас є в планах встановити на одній з великих котелень підприємства когенераційну установку, яка дасть можливість виробляти електричну енергію на потреби нашого об’єкта. Це також один з тих заходів для енергостійкості підприємства.

— Чи це означає, що лучани нічого не втратять саме у безперебійному наданні теплопостачання?

Це все залежатиме від обставин. Наші великі квартальні котельні поєднані. Якщо вийшла з ладу одна котельня, то друга може забезпечити, нехай, не такої якості, але стабільне теплопостачання в опалювальний період. Практика показала: якщо є глобальне вимкнення електроживлення, то тут питання швидкого відновлення не стоїть. Енергетики працювали вправно і за два-три дні давали раду тим викликам — і система була цілісна, і ми забезпечували споживачів належними послугами.

Модернізація котелень та ремонт тепломереж

— На якій стадії модернізація котелень в Луцьку, якщо говорити про централізоване опалення?

Підрядники за європейськими контрактами основну, об’ємну роботу провели в минулому і позаминулому році. І ми вже під час опалювального сезону, що минув, мали з того хороший економічний зиск в частині економії енергоресурсів. На деяких котельнях котли обладнані сучасними пальниковими системами, які мають належну автоматику захисту. Дане обладнання не тільки приносить економію енергоресурсів, воно доступне в обслуговуванні.

Зараз споживання електроенергії ми зменшили на 30%. На зиму будемо мати практично весь новий парк насосного обладнання — це ще на порядок зменшить споживання енергоресурсів. Зменшення споживання ресурсів — це зменшення собівартості нашої послуги, яка впливає на рахунки споживача.

— За які кошти відбуваються ремонтні роботи?

В даний інвестиційний період вже інвестовано майже 25 млн грн в інфраструктуру підприємства. Зокрема, з них — 16 млн грн спрямовані на ремонт теплових мереж. Крім того, в нас закуплені теплообмінники, які ми зараз встановлюємо на котельнях. Це обладнання, яке виробляє гарячу воду для споживачів. Маємо встановити декілька загальнобудинкових лічильників. Це ми виконуємо за інвестиційні кошти підприємства. Окрім того, ще є кредитна програма європейського банку реконструкції й розвитку, де в нас окремо працюють підрядники. Вже по європейських контрактах на наших об’єктах інфраструктури встановлюють сучасні пальникові системи на 11 котлах великих квартальних котелень та 22 великих мережевих насоси, які мають сучасні енергоефективні характеристики.

— 25 мільйонів гривень — це багато чи мало?

Це дуже мало. На жаль, ми експлуатуємо 131,5 км теплових мереж і для того, щоб зрозуміти ці цифри, ми в це міжсезоння замінюємо 3,5 км попередньо ізольованих труб. Експлуатуємо 131 км, а замінюємо три. Це мізер. Над цим ми працюємо.

Вартість послуги з теплопостачання та борги

— Чи варто лучанам очікувати на зростання тарифів ще до прийдешнього опалювального сезону?

Збільшення, перегляд тарифів під час воєнного стану на рівні законодавства заборонені. Тому, я думаю, що все залишиться на тому рівні, що був до повномасштабної війни. І вартість послуг для лучан не зросте.

Затрати підприємства ростуть, а тарифи збільшувати не можна. Тут виникає питання — де брати кошти, необхідні для того, щоб покривати дану різницю в тарифах. Це зобов’язання взяла на себе держава. Місто тарифи не переглядає, однак, вже з початку війни нарахована шалена сума даної різниці.

В таких умовах підприємство не може повною мірою розрахуватися за спожитий природний газ. Це не сприяє підготовці підприємства до прийдешньої зими.

— Значною мірою ДКП залежне від боржників комунальних послуг. Що з цим робите?

Найбільші боржники — це населення. На сьогодні заборгувало 170 мільйонів гривень. Це дуже велика цифра. Для порівняння, на старті попереднього опалювального сезону на 1 листопада заборгованість була 150 мільйонів гривень. За зиму збільшилась на 30 мільйонів. Працюємо зі споживачами для того, щоб заборгованість зменшувалась.

З початком 2022-го року укомплектували наш підрозділ фахівцями з претензійно-позовної роботи. Активно працюємо зараз в судах, наразі маємо ухвали та рішення суддів на майже 78 мільйонів гривень. Системна робота приносить результат. Укладаємо договори з реструктуризації боргу. До укладення договору ми просимо, аби споживач сплатив не менше 30%, решту реструктуризовуємо в залежності від побажання споживача.