Волинь Новини

“Якщо вам скинули посилання – 99%, що це шахрайство”: на Волині зросла кількість кіберзлочинів

а Волині різко зросла кількість зареєстрованих кіберзлочинів та шахрайств. У порівнянні з 2022-м роком їх побільшало на майже 400%, – розповіла старша оперуповноважена управління карного розшуку Нацполіції області Юлія Алексєєва.

Чому кіберзлочинність набула таких масштабів і як не потрапити на “гачок” шахраїв поліцейська розповіла в інтерв’ю Суспільному.

– Чому побільшало таких злочинів, це через війну?

Ні, не через війну. Війна – це один із чинників, чому в нас розповсюджене шахрайство, але і через довірливість наших громадян. До різних оголошень, до отримання будь-якої допомоги, коли їм телефонують і представляються як представники банку, коли вони купують товари на інтернет-платформах. Люди не задумуючись передають шахраям всі свої дані.

– А якщо конкретизувати: на який “гачок” частіше потрапляють волиняни?

Дуже розповсюджений вид шахрайства – фішинг. Це коли шахраї дублюють посилання відомих сайтів, відомих інтернет-платформ, яке відрізнятиметься лише на якусь одну цифру, букву. Наприклад, OLX, OLX-доставка. Людина заходить за посиланням, вносить всі відомості своєї банківської картки, вносить всі гроші на рахунок і доки не отримає товар – вони з цього рахунку не знімаються.

Шахраї маскують під посиланням на OLX-доставку своє фішингове вірусне посилання на месенджери. Вони пропонують перейти вже після того, як списалися з потерпілим. Що я зараз за кордоном, мені буде зручніше спілкуватись через любий із месенджерів, це WhatsApp, Viber, Telegram. Перейшовши за посиланням, вносить всі реквізити своєї банківської картки, в тому числі вносять CVV-код, за допомогою якого шахраї отримують повний доступ до всіх його банківських рахунків.

– Тобто можуть і кредитні кошти використати?

І кредитні також. Дуже часто, коли у потерпілих на рахунках немає власних грошових коштів, але є відкрита лінія кредиту, то вони знімають і з ліній кредиту.

Дуже часто ми зіштовхуємося з тим, що вони (шахраї – ред.) якимось чином отримують відразу дуже великі суми кредиту. Один з таких випадків: жінка перейшла за посиланням, яке було фішинговим і внесла свої дані. В нас є досить багато онлайн-кредитів, коли ти фотографуєшся з власною банківською карткою, або паспортом і цього вже досить буде для отримання кредиту.

– Чому люди досі в це вірять, ведуться навіть на банальні схеми?

Нація наша вона дуже довірлива і шахраї цим користуються. Казали скільки разів про те, що ніколи нікому не передавайте персональні дані, ніколи нікому не передавайте ні банківської картки, ні строк дії банківської картки, ні CVV-код. Все одно передають.

Такий вид шахрайства, зараз трошки менше його стало – коли телефонують і кажуть: “Алло, тато, мама…”. Банальна ситуація і це спрацьовує на психологію людини. Тому що коли дзвонить дитина і говорить, що в біді, яка реакція буде в людини? Захистити, допомогти і ти не задумуєшся над тим, чи це дійсно так, чи не так.

"Якщо вам скинули посилання – 99%, що це шахрайство": на Волині зросла кількість кіберзлочинів
Юлія Алексєва та журналіст Суспільне Луцьк Павло Мельничук. Суспільне Луцьк

– Мені за останній рік прийшло до десятка повідомлень, що виграв у лотерею гроші чи авто в лотерею, в яких я не міг брати участь – це діє ефективно?

Ні, це не ефективно. Цей вид шахрайства – він вже сам себе віджив. Мінімальний відсоток вчинення шахрайських дій – саме цього виду.

– Що ще нового з інтернет-шахрайств поширене зараз?

Купівля товарів в інтернеті. Дуже поширене. Це Інстаграм, Фейсбук. Люди замовляють товар, оплачують повну його вартість, або оплачують половину вартості. Оренда житла так само. Жодна дійсно професійна команда рієлторів ніколи не буде отримувати передоплату за оренду. Суми можуть бути від 500 грн і до 500 000 грн.

Купівля транспорту: людина знайшла автомобіль. Їй кажуть, що приженуть з-за кордону. Він бере і перераховує 450 000 грн. 100% передоплата. Що хочеться в цієї людини запитати?… Ви думаєте? Перш ніж зробити якийсь крок, прийняти якесь рішення – треба 10 разів подумати. Якщо ви щось замовляєте – перепровірте. В нас зараз інтернет скрізь. Подивіться відгуки, подивіться сайт, чи безпечний, чи ні.

Коли фішингове посилання або посилання на інтернет-магазин, обов’язково в кінці має стояти буква “s” (https://). Якщо її немає – це означає, що сайт небезпечний. Коли заходимо на сайт, потрібно звертати увагу, чи є якісь відмінності, орфографічні помилки навіть. Це не 100%, що сайт шахраїв, але може таке бути. Коли ми вносимо дані – обов’язково перевіряти, чи можуть ці дані бути використані проти вас і для того, щоб заволодіти вашими грошовими коштами.

"Якщо вам скинули посилання – 99%, що це шахрайство": на Волині зросла кількість кіберзлочинів
Юлія Алексєєва показує пам’ятку для волинян про адресу посилань. Суспільне Луцьк

– Скільки за цей рік вже таких злочинів було?

За чотири місяці на території Волинської області було вже більше 1 500 шахрайств. Третину розкрили. Дуже важко вдається це робити через те, що багато прогалин в законодавстві. І правоохоронні органи, ми не маємо того доступу до інформації, який би нам дійсно допомагав. Тому що час після того, як шахраї заволоділи коштами, зняли з банківського рахунку і до отримання нами інформації щодо руху цих коштів – інколи доходить до місяця і більше.

– Як ви їх шукаєте, шахраїв?

Ми не можемо цю інформацію надати. Вони ж будуть використовувати це в своїх цілях. Оперативним шляхом.

Ми вживаємо дуже багато заходів для встановлення осіб правопорушників. Всі моменти ми не можемо розказати суспільству. І програмісти є, і техніка є, яка допомагає нам встановлювати.

– А з хакерами працюєте?

Не буду я вам розкривати всі моменти…

– А банки, як ви з ними працюєте, чи вони йдуть на зустріч?

Тимчасовий доступ. Ми ж не можемо отримати інформацію без тимчасового доступу. Коли вже звертається потерпілий щодо вчинення відносно нього шахрайських дій – для того, щоб отримати інформацію з банку, слідчий подає клопотання, суд виносить ухвалу про тимчасовий доступ до банківської таємниці, спрямовується на банк і звідти вже забираємо інформацію. Це тривалий час.

– Наскільки реально ошуканим людям повернути свої гроші, наприклад, коли оформили кредит?

Реально. Коли не оформлювали кредит – звертаються до банків із заявою про те, що відносно них було вчинене викрадення грошових коштів з банківських карток. Буває таке, що людині ніхто не телефонує, ніякі дані не бере і викрадаються гроші з банківських рахунків. Банки повертають, тому що це вже система безпеки банку. У випадку встановлення особи злочинця і вилучення грошових коштів або наявності майна у злочинця, на яке може бути накладений арешт і воно буде реалізоване, щоб потерпілим повернути збитки, які були завдані цим злочином, це теж повертається.

– Які основні правила? Ви згадали, що ніяких персональних даних не потрібно вказувати, номерів карток..?

Не довіряти і перепровіряти кожен свій крок, кожну дію, кожен вчинок. Покупку, отримання якихось послуг – треба перепровірити. Особливо не передавати номер банківської картки, строк дії і CVV-код.

– На 400% ви кажете, що зросла кількість шахрайств. Зросли саме шахрайства, пов’язані із виплатами переселенцям?

Так. На що звертати увагу: вони телефонують і називаються представниками міжнародних організацій: “Ви є особою внутрішньо переміщеною”… Якщо ні – вибачаються, поклали слухавку і дзвонять іншій людині.

– Тобто, вони просто наосліп телефонують?

Наосліп. Або приходять посилання. Також створюють Тг-канали, різні групи, де скидають, що буде надаватися якась допомога від Червоного Хреста або ООН, міжнародних організацій. Перейдіть за посиланням, зареєструйтеся і ви 100% отримаєте цю допомогу. В жодному випадку цього не можна робити. Тим паче зараз представники міжнародних організацій організовують у визначені дні прийому таких заявок в ЦНАПах. Якщо вам скинули посилання – 99%, що це шахрайство.

– Якщо вже натрапила на гачок людина, ошукали її – що робити, куди звертатися?

По-перше, якнайшвидше звертатися до правоохоронних органів із заявою, звертатися в банк із заявою. А найперше, що потрібно зробити, коли людина зрозуміла, що її ошукали – зателефонувати на гарячу лінію банку, тільки офіційну гарячу лінію банку і заблокувати банківські рахунки всі свої.

– Чи можуть працівники банку самі дзвонити і питати номери карток, персональні дані?

Ні, жоден працівник банку ніколи не буде телефонувати і уточнювати, як вони це люблять називати, номер банківського рахунку, або банківської картки, або строк дії, які останні операції – такого бути не може.