На Волині провели виїзне засідання підкомітету адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Верховної Ради.
У дискурсі взяли участь народні депутати, голови громад, старостинських округів, представники влади області, Луцької районної ради, директор програми USAID «Рада: наступне покоління» Ігор Когут. Обговорювали дотримання законодавчих вимог у створенні старостинських округів та затвердження старост, а також проаналізували ситуацію із старостатами на Волині.
Як наголосили у Комітеті з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування вивчати ситуацію із округами підкомітет починає з Волині, а загалом у перспективі – усі області країни, в тому числі деокуповані. Згідно досліджень ГО «ДЕСПРО» до початку війни в Україні було створено 7494 старостинських округів, з яких 285 – у Волинській області. В розрізі районів Волині ситуація така: Володимирський район – 51 старостинський округ, Камінь-Каширський район – 49 округів, Ковельський район – 95 округів, Луцький район – 90.
«23 виборчий округ складний: це і протяжність території, і прикордоння з білоруссю, і виклики війни, інше. Тому, це обговорення важливе для того, аби зрозуміти як імплементовано законодавство, як воно діє впродовж періоду впровадження і як воно працює в умовах повномасштабного вторгнення. Другий аспект – результати цього обговорення ми винесемо на Комітет гуманітарної та інформаційної політики. Тому що це соціальні питання дітей, питання волонтерства, ВПО і все це лягло на плечі громад, старостатів. І третій аспект – наскільки ефективними виявилися ці децентралізовані практики.» – наголошує народна депутатка України Ірина Констанкевич.
За інформацією «ДЕСПРО», не створено жодного старостинського округу у Цуманській територіальній громаді, але кандидатури старост на них затверджені. Як результат обговорень та дискусій окреслено таку проблематику у старостатах: -принцип доступності громадян, які проживають у віддалених населених пунктах. ⁃ відмінності від часу створення старостатів. Оскільки одні старостинські округи були створені у рамках добровільного об’єднання територіальних громад (з 2015 року), а інші вже після затвердження нового адмін територіального устрою та проведення місцевих виборів у 2020. ⁃ Не прописано механізм контролю за проведення громадських слухань при призначенні старости та самої процедури утворення старостинських округів ⁃ Важливість дотримання єдиного трудового законодавства у призначенні старост.
Як резюмувала Ірина Констанкевич – «Важлива відкрита комунікація з представниками місцевого самоврядування! Старости лишаються провідниками ідей голів громад на території та адвокатами інтересів населення старостинських округів.»