Новини

Пошкодили випадково товар у супермаркеті: що робити покупцю

Зайшовши до супермаркету з нами може трапитись неприємність, випадково зачепили та пошкодили товар, розбили пляшку чи горщик для квітів. Після чого охорона або адміністрація магазину вимагає оплатити вартість пошкодженого товару чи навіть сплатити штраф. Що в таких випадках робити?

Ситуацію роз’яснює Держпродспоживслужба.

По-перше, слід заспокоїтися та згадати статтю 323 Цивільного кодексу України, яка встановлює, що «ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник». Власником товару є магазин та він несе відповідальність за товар, а тому покупець не повинен сплачувати кошти за розбитий товар, оскільки він ще не придбав його. По-друге, частиною 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» передбачено, що «Забороняється примушувати споживача придбати продукцію неналежної якості чи не потрібного йому асортименту». Розбитий товар є товаром неналежної якості та не є вашим вибором.

Отже, у випадку якщо ви випадково пошкодили товар, законодавство на вашому боці. Супермаркети які добре знають законодавство, не будуть примушувати вас відшкодувати вартість пошкодженого товару та просто списують такий товар.

Однак, якщо співробітники магазину не реагують на вищевказані статті законів, та все ж таки вимагають від вас оплати за розбитий товар, вимагайте скласти акт про пошкодження або знищення товару, в якому вкажіть, що пошкодження сталося не з вашої вини та за можливістю зазначте свідків. Ви повинні пам’ятати – нічого на місці не оплачується, на місці тільки фіксується. Поясніть, що ви відмовляєтеся платити, та що такі виплати будуть здійснені лише на підставі судового рішення (якщо буде доведено вашу вину).

Якщо адміністрація/охорона магазину переходить до більш рішучих дій і взагалі не випускає вас з приміщення, слід згадати ще й про частини 1, 4 і 5 статті 19 Закону України «Про захист прав споживачів», в яких йдеться про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності.

Так, агресивною вважається підприємницька практика, яка фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає або може впливати на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції». Крім того, як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики: створення враження, що споживач не може залишити приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати, а також вимога оплати продукції, наданої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої і недвозначної згоди на її придбання.

У випадку, коли після всіх аргументів однаково продовжують примушувати платити за розбитий/пошкоджений товар і відмовляються складати акт та фіксувати ситуацію на місці, сміливо викликайте поліцію.

Слід пам’ятати, що відшкодування коштів за пошкоджений/знищений товар здійснюється виключно в судовому порядку. Та вже в суді магазин повинен буде довести, що ви зробили це навмисно. І такі випадки зустрічаються дуже рідко, адже витрати магазину на звернення до суду та послуги адвоката будуть коштувати в рази більше, ніж розбитий вами товар.