Статистика щодо кількості дітей, які перебувають зараз за кордоном, різниться, але цифри у будь-якому разі разючі. За даними МОНу у вересні за кордоном вимушено перебували понад 480 тисяч дітей шкільного віку. Статистика Європейської комісії за лютий-грудень дещо різниться – приблизно 700 тисяч дітей інтегровано в шкільних системах ЄС. Тут не враховано кількість дітей, які переїхали у Канаду, США, Велику Британію та країни, що не входять до Євросоюзу.
Далі розглянемо випускні та не випускні класи окремо.
Якщо дитина завершить навчання в 9 та 11 (випускні класи) за кордоном, отримає документ відповідної школи іншої країни, то їй потрібно звернутися в державний інформаційно-іміджевий центр МОН, який здійснює процедуру нострифікації. Результатом перевірки є підтвердження визнання отриманого за кордоном документа Україною, а також відповідність рівня отриманих знань та навичок українським стандартам освіти.
Для не випускних класів розробили методичні рекомендації, затверджені МОН. Там йдеться про те, що будь-яка школа (у тому числі іноземна), може надати дитині інформаційну довідку про предмети та теми, які дитина вивчала в цій школі і як здійснювалося оцінювання. Ці інформаційні довідки та / або витяги з електронних журналів (навіть в електронній формі), обов’язково враховуватимуться закладами загальної середньої освіти України.
Довідка не має встановленого формату, але чим більше даних про навчання дитини міститиме, тим краще для зарахування результатів навчання дитини в Україні.
Водночас для предметів, які не вивчалися дитиною в закордонній школі (наприклад, українська мова, література, історія), діти самостійно або за допомогою консультацій педагогічних працівників закладу освіти опановують такі курси й теми, які вони не вивчали за кордоном. А вже після цього заклад освіти проводить оцінювання, а педагогічна рада приймає рішення про переведення дитини в наступний клас.
Усі оцінки, які діти отримали в закордонній школі, переносяться за допомогою прямого зарахування.
Але складність полягає в тому, що програми з окремих предметів чи курсів в українських та закордонних школах різняться. Тут вчителі та адміністрації українських шкіл мають дивитися, за які саме вивчені теми дитина отримала оцінки.
У МОН кажуть, що якщо за кордоном на уроці вивчалася тема, яка в українській школі за програмою вивчається в наступному класі, тоді ця оцінка може бути зарахована вже в наступному році, коли клас перейде до вивчення цієї теми. До уваги варто брати тільки ті теми, які в українській школі вивчалися у відповідному класі. Але що, якщо деякі теми з української програми дитина не вчила за кордоном? Їхнє оцінювання та зарахування теж відбувається за рішенням педагогічної ради закладу освіти.
Якщо в інформаційній довідці зі школи за кордоном відповідних уточнень щодо вивчених тем немає, тоді батьки повинні попросити іноземну школу надати навчальну програму відповідного класу країни для орієнтації українським педагогам, додав Кононенко.
Як мають діяти школи
Поки в Україні мало прикладів, які б дали змогу адміністраціям та педагогам зрозуміти практичний алгоритм дій зарахування досягнень учнів при поверненні із закордонних шкіл. Переважна кількість дітей які повернулися за кордону – повернулися влітку.
Школи зараз тільки готуються до можливих сценаріїв, коли повернення стане більш масовим.
В одній з київських гімназій розробили свій алгоритм дій при поверненні дитини з-за кордону:
збирають курикулум,
вивчають навчальний план конкретної країни та конкретної школи,
збирають інформацію про систему оцінювання в цій країні та школі,
роблять порівняння з українськими програмами та системою оцінювання, щоби зарахувати учневі чи учениці оцінки,
складають індивідуальний навчальний план із предметів, які є обов’язковими тут, але дитина не вивчала їх за кордоном (українська мова, історія тощо).
Випадки, коли дитину можуть відрахувати зі школи
Якщо дитина не підтримує зв’язок зі своєю школою в Україні понад 6 місяців поспіль, не пройшла річного оцінювання, а заклад не має інформації щодо місця її перебування впродовж цього періоду, то її можуть відрахувати з українського навчального закладу. Рішення про відрахування приймається педагогічною радою згідно з наказом Міністерства освіти й науки.
Якщо ж дитина паралельно з іноземною навчалася і в українській школі на дистанційній, сімейній формі чи екстернаті, після повернення додому, батьки можуть вимагати переведення її на іншу (наприклад, очну) форму навчання. Для цього потрібно буде написати заяву на ім’я керівника закладу. Таких дітей переводять до наступного класу за стандартною процедурою, передає Радіотрек.
Якщо батьки хочуть залишити дитину в тому самому класі на другий рік навчання, їм варто пам’ятати, що учнів 1 та 2 класів можна не переводити до наступного на підставі письмового звернення батьків, але лише один раз протягом навчання в початковій школі. Натомість учнів 3–8 класів можна залишити на повторне навчання, якщо за результатами річного оцінювання вони показали початковий рівень (не вище 3 балів) з української мови або математики.
Батьки також можуть звернутися із заявою про проведення підсумкового оцінювання для визначення, до якого класу буде зарахована дитина після повернення для подальшого навчання. Форму навчання дитина обирає разом із батьками.