Останніми тижнями від депутатів Волинської обласної ради прозвучало чимало заяв про нібито різноманітні порушення з боку Головного управління ДПС у Волинській області. Податківців звинувачують у штучних перепонах для бізнесу через віднесення підприємств до ризикових та зупинку реєстрації податкових накладних, – пише ІА Конкурент.
Для того, щоб глибше розібратися у проблемі та отримати іншу точку зору, наші журналісти попросили в.о. начальника ГУ ДПС на Волині Сергія Лисеюка прокоментувати усі спірні ситуації.
— Днями Волинська обласна рада провела круглий стіл з підприємцями щодо роботи Головного управління ДПС у Волинській області. Депутати, опираючись на нібито скарги платників, стверджують, що податківці перешкоджають веденню бізнесу в регіоні. Яка ваша позиція з цього приводу? Чи правдиві ці звинувачення?
— Працівники Головного управління ДПС у Волинській області виконують свої повноваження, які передбачені Податковим кодексом України та іншими підзаконними нормативно-правовими актами. Згідно з ними, податківець апріорі не має функції та можливості перешкоджати бізнесу.
ДПС – це контролюючий орган щодо сплати податків, який адмініструє відповідні платежі. Змоделюємо ситуацію: людина заробила 100 гривень і повинна 20 віддати до бюджету. Це п’ята частина заробітку, яку далеко не кожен хоче добросовісно сплачувати. У підсумку це призводить до того, що частина підприємців сприймає податкову як каральний орган, який відбирає чесно зароблені гроші. Замість того, щоб вирішувати власні недопрацювання, вони створюють скандали, звинувачуючи в усьому ДПС.
Разом із цим є велика кількість добросовісних суб’єктів, які працюють, не порушуючи законів. Паралельно вони займаються соціальною та волонтерською діяльністю, активно підтримують армію. Ми лише сприяємо таким компаніям та ФОПам і маємо з ними комунікацію на рівні розвинутих європейських країни.
Від депутатів Волиньради прозвучали різні звинувачення. Вони – політики і можуть ось таким чином обговорювати будь-які питання. Своєю чергою ГУ ДПС у Волинській області – державний орган, який не має права розголошувати конфіденційну інформацію. Скільки б на нас не лили бруду, ми не можемо публічно відповідати, використовуючи факти, якими володіємо, навіть за наявності згоди від платника. Розголошування її можливе лише в межах встановлених законодавством.
— Чи запрошували вас взяти участь в цьому круглому столі? Можливо, депутати комунікували з вами особисто та просили розібратися з проблемами, які вони озвучили?
— На всі мої намагання отримати конкретну інформацію щодо озвучених проблем жодного зворотного зв’язку не було. Навпаки, я бачу, що цей процес набирає все більш популістського забарвлення. І так, мене не запрошували на цей круглий стіл.
Хоча я завжди наголошую, що ми – орган, який працює відкрито та прозоро. Особисто я завжди відкритий до конструктивної комунікації. Для цього ми навіть запровадили відповідну платформу, якою користуються платники податків для додаткового спілкування з нами щодо різноманітних питань.
Проте депутати обрали свою модель вирішення питання, яка, на моє глибоке переконання, не є ефективною і лише затягує процес.
— Депутати заявляють, що працівники ГУ ДПС в області блокують податкові накладні та відносять підприємства до ризикових. Чи справді існують такі випадки? Якщо так, то на яких підставах ДПС виконує такі дії? Вони законні?
— Давайте оперувати юридичними термінами. Існує нормативно-правова база, яка визначає порядок її проведення. Усе відбувається в суворій відповідності до затверджених правил. Алгоритм дій прописаний від А до Я. Там, де можливий людський фактор, рішення ухвалюються комісією, тобто колегіально за результатами обговорення та обміну думками.
Неодноразово пояснював, що ніякого блокування накладних немає. Поняття блокування «хайпове», але такого явища не існує. Можлива зупинка реєстрації, реєстрація та відмова у ній. Але не блокування!
Як це працює? Коли платник подає податкову накладну, електронна система здійснює її автоматичний моніторинг. За статистикою майже 100% зупинок відбувається саме на цьому етапі. Автоматично! Чому? Система перевіряє цифри шляхом арифметичного контролю, встановлюючи невідповідності та видаючи фінальний результат. Підприємець чи компанія отримує квитанцію, в якій чітко написано підставу зупинки реєстрації накладної.
Надалі платнику податків дозволено подати контролюючому органу повідомлення та копії документів, що підтверджують реальність здійснення господарської операції. Якщо це зробити добросовісно – комісія розгляне питання і винесе позитивне рішення. Якщо ж платник податків не виконає цих дій у повному обсязі чи надасть сумнівні документи, їм відмовляють у реєстрації накладної. Підкреслюю, що рішення виносить саме комісія. Воно ухвалюється шляхом голосування, а не приймається волею однієї людини!
Проте навіть після цього суб’єкт має право звернутися до центрального органу та надати скаргу на рішення регіональної комісії. Якщо він зможе документально підтвердити свою правоту – реєстрацію буде відновлено. Якщо ж ні – має право продовжити вирішувати спір у судовому порядку.
Тепер щодо віднесення підприємств до категорії ризикових. Цей процес існує, але він не є масовим.
З 27 травня роботу реєстру відновили і було надано термін – до 15 липня зареєструвати всі операції за чотири місяці. І тут бізнес зіштовхнувся з проблемами, оскільки реєстрація відбувалася хаотично. Зі збільшенням обсягу реєстрації – зросла кількість маніпуляцій цими операціями. Наприклад: купив цвяхи – продав дрова. Таким чином, під час моніторингу, неодноразово виявляють платників, які підпадають під критерії ризиковості, яких всього є вісім.
Важливо, що визнання підприємства ризиковим – не порушує його прав, бо це є одним з методів здійснення контролю. Надалі суб’єкт може подати необхідні пояснення та підтвердження і при позитивному рішенні комісії, його буде виключено з переліку ризикових.
— Також звучали звинувачення, що бізнесу нібито не відшкодовують ПДВ.
— Відповідно до законодавства, при заявленій сумі відшкодування до 100 000 гривень – проводиться камеральна перевірка і кошти відшкодовуються. Якщо ж передбачено повернення ПДВ у розмірі понад 100 000 – ДПС має право провести перевірку документації. Якщо є перестороги, контроль здійснюється обов’язково. Згідно з нашою практикою, ми завжди знаходимо порушення у таких випадках. Звісно, що людям це не подобається, оскільки несе для них додаткові витрати у вигляді штрафів, пені тощо.
Щодо великої кількості перевірок, то це справді можливо, хоча мені жодного конкретного випадку не навели. Але, зважаючи на довготривалий мораторій, наші фахівці упродовж двох місяців (з серпня по вересень) проводили документальні перевірки за чотири звітні періоди (лютий, березень, квітень, травень). Проте все одно дивно, що озвучують такі питання, бо ми проводимо активну роз’яснювальну роботу та пояснюємо, чому відбувається саме так.
— Нещодавно з’явилася інформація про затримання працівника ГУ ДПС у Волинській області, який нібито штучно створював умови для віднесення підприємств до категорії ризикових і потім пропонував «вирішити» питання. Чи могли б ви детальніше розповісти про цю ситуацію?
— Я б хотів максимально прояснити ситуацію, щоб суспільство зрозуміло повну картину того, що відбувається, але мої «руки зв’язані» тим, що триває досудове розслідування і розголошувати певну інформацію я не можу. Найперше, що мені цікаво, яким чином ця затримана людина могла здійснювати штучні перепони. Для мене це велика таємниця.
Від себе скажу, що внаслідок певної реорганізації, особу, яку обвинувачують в корупції, було звільнено значно раніше. Проблема в тому, що цей працівник був тимчасово непрацездатний, тому офіційно далі знаходився у нашому штатному розписі. Якщо людина хворіє, днем звільнення є перший робочий день після закінчення періоду тимчасової непрацездатності.
— Наостанок. Депутат Волиньради Володимир Бондар зареєстрував проєкт рішення, яким вимагає, щоб ви прозвітували про свою діяльність. В тексті він вже пропонує визнати вашу роботу незадовільною. Що ви про це думаєте?
— Найбільш цікаво те, що обласна рада може викликати для звіту лише тих керівників, яких вона сама й призначає. Тобто орган влади, який звинувачує когось у неправомірності, сам перевищує свої повноваження і хоче отримати звіт, на який він не має права. Не зважаючи на це, я завжди готовий відповідати на питання платників податків щодо роботи ГУ ДПС та моїх підлеглих. Але не буду реагувати на загальні фрази чи вигадані звинувачення.