Прохолодний липневий день. Зовсім поруч рідний Університет Лесі Українки. Тішить око те, що навколо усміхнені випускники, які роблять світлини зі «свіженькими» дипломами. Ректор Анатолій Цьось, як завжди, у вирі університетського життя: робочі поїздки, спілкування з колегами, вручення дипломів. Втім, Анатолій Васильович знаходить 10 хвилин для невеличкого флеш-інтерв’ю. Вмощуємося на лавочці поблизу Альма-матер та розпочинаємо розмову.
Анатолію Васильовичу, напевно, зараз буде актуально коротко підсумувати останні події з життя Університету та цей навчальний рік. Розпочати хочу з Вашої робочої поїздки до наших польських партнерів у місто Ченстохова. Розкажіть, будь ласка, про результати.
- Я надзвичайно задоволений поїздкою в Університет Яна Длугоша в Ченстохові і загалом співпрацею з цим прекрасним навчальним закладом. Справа в тому, що в нас з 2016-го року продовжується реалізація програми «Подвійний диплом». На цей час є понад 15 спеціальностей, за якими вона здійснюється. У підсумку, студенти отримують і український, і польський дипломи. Понад 200 студентів взяли участь у цій програмі. З великою приємністю вручив подяки ректору Університету Яна Длугоша та координаторам з польської сторони. Окрім цього, ми зустрілися зі студентами, які там навчаються. Поспілкувалися, почули їхні враження. Я переконаний, що така співпраця, академічна мобільність, реалізація «Подвійного диплому» є дуже яскравою конкурентною перевагою нашого Університету і показує, що ми готуємо фахівців високої якості.
Згадую, коли підсумовували з Вами результати поїздки на передову і передачу допомоги нашим військовим, ми згадували про те, що польські колеги також долучалися до збору всього необхідного. Чи мали нагоду особисто подякувати нашим партнерам?
- Звісно. Справа в тому, що ми постійно дякуємо партнерам і в усній формі, і готуємо листи й подяки фондам, установам, які долучаються до збору та передачі допомоги нашим захисникам. Я особисто дякував ректору Університету Яна Длугоша. Окрім цього, ми дякували Фонду товариства приятелів Українки, французьким партнерам. Тобто ми дуже вдячні і постійно на зв’язку з нашими колегами, які долучаються до збору та відправлення допомоги нашим Героям і тимчасово переміщеним особам. Війна продовжується, тому ми не будемо опускати руки, а ще з більшою силою та натхненням допомагатимемо ЗСУ.
Ще одна подія цих днів – Ви оглянули, як наші студенти проходять археологічну практику. Як оціните їхню роботу?
- Не секрет, що велика частина навчального процесу цьогоріч здійснювалася онлайн. Студенти дистанційно вивчали предмети, тому ми намагалися організовувати проходження практики в очному режимі: або на виробництві, або у польових умовах. Мені надзвичайно приємно, що наші історики організували археологічну практику у звичайному режимі. Вони здійснюють вивчення та дослідження певних ділянок відповідно до всіх вимог. Ми – один з небагатьох університетів України, який реалізовує практичну підготовку в очному режимі. Зазначу, що Університет продовжує активно працювати в напрямку дуальної освіти, адже це також покращує практичну підготовку наших студентів. Нещодавно в нас була зустріч у компанії InternetDevels. Там ми вручили сертифікати про реалізацію елементів дуальної освіти студентам спеціальності «Комп’ютерні науки та прикладна лінгвістика». Надзвичайно приємно, що це вже третє вручення таких сертифікатів, і цей компонент також максимально розвивається, є нашою конкурентною перевагою.
Поряд з нами – усміхнені випускники. Незважаючи на важкий час, Університет все ж вирішив урочисто вручати їм дипломи. Таким чином, подякувавши їм за проведені роки в Університеті Лесі Українки. Ось ці емоції та усмішки наших вже ексстудентів – свідчення того, що ми прийняли правильне рішення, влаштувавши для них такий захід?
- Це було правильним рішенням, адже отримання диплома – велике свято, і дуже часто це відбувається лише раз в житті. Не треба позбавляти студентів відчуття свята. Необхідно робити такі вручення дипломів. Звісно, з дотриманням усіх необхідних норм безпеки. Судячи з отриманих емоцій та позитиву, нам це вдалося.
Варто сказати в контексті останніх подій з життя Університету Лесі Українки і про відкриття лабораторії синхронного перекладу та мультимедійного тиру. Чому, незважаючи на обставини, потрібно працювати над покращенням і матеріально-технічної бази?
- Треба створювати всі умови для належного здобуття освіти нашими студентами. Відповідно матеріальна база є важливим чинником якісного навчання. Дійсно, нещодавно ми відкрили прекрасну лабораторію синхронного перекладу для фахівців з іноземної філології. Там будуть працювати студенти й інших спеціальностей. Окрім цього, декілька днів назад ми відкрили і вогневий центр. Думаю, що це також поліпшить якість підготовки наших студентів.
На завершення розмови попрошу Вас коротко підсумувати цей навчальний рік. Яким він видався для Університету Лесі Українки?
- Коротко це буде зробити непросто. Це був складний навчальний рік з пандемією та війною, однак Університет робив все можливе, щоб надавати якісну освіту. Ми зайняли яскраву громадську позицію щодо захисту України, підтримки наших Збройних сил, тимчасово переміщених осіб. І це теж дуже важливо. Ми намагалися активно поєднувати навчання онлайн та практичну діяльність студентів. Я сподіваюся, що з вересня ми почнемо навчальний процес в очному режимі.
Спілкувався Андрій Мошкун
Фото Дмитра Байди