Дефіцит дизпалива в Україні може припинитися вже упродовж місяця, якщо не виникне форс-мажорна ситуація. Щодо бензину А-95 ситуація складніша, тому на стабілізацію потрібно понад місяць.
Про це розповів керуючий директор WOG Holding BV Андрій Пивоварський в інтерв’ю для OBOZREVATEL.
«Якщо не буде форс-мажорів, ринок протягом місяця вийде на комфортний рівень щодо дизеля. Щодо 95-го (бензин А-95. – Ред.), то тут ситуація складніша. Тут уже питання не тільки завезти, але ще треба знайти, купити. У Європі – дефіцит 95-го. З того, що зараз бачу, потрібно буде понад місяць. Але щодня маємо позитивну динаміку, ввозимо більше», – вважає Андрій Пивоварський.
Він додав, що треба враховувати те, що Україна перебуває у стані війни. А у більшості країн, де проходили бойові дії, палива взагалі не було.
«Не можна було купити за валюту, завезти. А у нас сьогодні армія забезпечена – воює, залізниця – їздить, спеціальні служби – швидкі, поліція, пожежні – працюють. Так, для персонального споживання є черги. Але черги там, де є нафтопродукт. Було б гірше, якби не було черг та не було б нафтопродуктів», – додав фахівець.
Що стосується ціни на пальне, то всі елементи, що складають собівартість, виросли в рази.
«Якщо подивитися на структуру ціни палива, є базова ціна – показник Platts. Далі до індикатива починають додаватися певні елементи: премія виробника, премія трейдера, логістичні витрати до кордону та після кордону. Я так скажу: базовий показник за останній рік зріс удвічі у доларах. Наприклад, щось коштувало 650 дол. за тонну, а стало 1300 дол. Премії були 20-40 дол. за тонну, і це було нормально. Наразі стало 350-400 доларів на тонну. Логістика до кордону: коли був трубний ресурс, логістика була дуже дешевою. Коли було море, то тоді логістика займала десь 40 євро на тонні, і це здавалося багато. Сьогодні вже нікого не дивує логістика у 100 євро на тонні. І це лише до кордону. Можна знайти щось і за 60 євро, але 100 євро вже нікого не дивує. Завдання – привезти за будь-яку ціну», – розповів Андрій Пивоварський.
Керуючий директор WOG Holding BV зазначає, що до війни скрізь були однакові ціни. Проте зараз уже можна говорити про диференціацію цін.
«Чим ближче до західного кордону, тим менші ціни. Так може бути. У великих брендових мереж цього ще немає, у них ціни однакові. А у менших мережах це вже є. Я не здивуюсь, якщо і великі мережі до цього прийдуть», – вважає він.
Андрій Пивоварський зауважує, що питання навіть не в курсі долара, а в тому, скільки це буде коштувати Європі, скільки буде коштувати доставка.
«Сьогодні це 52, завтра може бути 48, а потім 53 грн», – додав він.
Якщо ж у світі ціна на нафту зменшиться, Platts також впаде і ціни на пальне впадуть.