На третій місяць війни черги на АЗС побили рекорд першого її дня. Водії чекають, щоб заправити авто по кілька годин поспіль. Таку картину можна спостерігати і на АЗС, де на табло по всіх позиціях пального висвічуються нулі.
Як купують пальне, якого нема, дізнавалася «Сила правди».
До війни в Україні працював Кременчуцький нафтопереробний завод. На початку квітня 2022 року його бомбардували окупанти. За словами голови Полтавської обласної військової адміністрації Дмитра Луніна, до кінця року підприємство не відновить своєї роботи. До 24 лютого 2022-го більшість операторів АЗС на Волині імпортували пальне з Білорусі. Через співучасть у розв’язаній росією війні в Україні кордон закрили, торгівлю зупинили. Тепер пальне везуть з Європи. А це додаткові витрати на час і логістику.
В умовах воєнного стану в ринкові процеси втрутилось державне регулювання. Спершу заправитись одноразово дозволяли максимум на 20, а згодом – на 10 літрів. У травні знову повертаються до 20 літрів в один бак.
Станом на початок травня з пальним відчутні перебої. На волинських АЗС здебільшого продають одну-дві позиції. На міських і приміських заправках кілометрові черги. Люди чекають по 2-3 години.
Проте черги є навіть там, де на стенді за всіма позиціями – нулі. В одній з таких черг ми поцікавились, за чим стоять.
«Пальне купують віртуально. Мені порадили встановити додаток Energy. Він показує на яких заправках є пальне. Я викупила онлайн 55 літрів, але заправили тільки 10. Інші лишились заброньованими. Щоб їх забрати, треба знову ставати в чергу», – розповідає водійка Віра Шварцкоп.
У коментарі «Суспільному Волині» водій маршрутного автобуса Петро Дикун розповів, що стоїть в черзі третю годину і йому при потребі в 40 літрів продадуть лише 15, а далі доведеться займати іншу чергу на іншій АЗС.
«Я не знаю, де заправлятися. На кожній заправці по три години стояти нереально. Вже яка є ціна, але якщо буде по 60 гривень, то я не знаю, що з тими автобусами буде, які будуть ціни і що буде», – каже водій.
«Їду, бачу – черга біля АЗС, зупинився, запитав, став і собі, – розповідає лучанин Андрій Олійник. – На мою думку, цей ажіотаж створюється штучно. Коли ви бачили, щоб з початку війни на всіх АЗС було дизпаливо? 6 травня я заправлявся на «WOG». Можна було залити 10 літрів по 44,69. Водночас через додаток можна було купити до 100 літрів, але по 57 гривень. На мою думку, їм не вигідно продавати дизпаливо за низькими цінами, але є домовленість з урядом. Тож пішли таким чином. От зараз (9 травня) ліміти знову збільшили до 20 літрів. Тобто палива побільшало? Але воно знову чомусь є тільки на «WOG» і «ОККО»
Ще один лучанин Юрій розповідає, що заправлявся на АЗС «UPG» 6 травня. Легковим автомобілям було встановлено обмеження до 10 літрів дизельного, або до 20 літрів при наявності картки лояльності. Вантажівкам дозволяли до 100 літрів. Вартість солярки становила 42,2 гривні за літр.
«За моїми підрахунками у черзі було 58 автомобілів. Простояти довелося годину», – каже Юрій.
5 травня голова Волинської військової адміністрації Юрій Погуляйко серед причин ажіотажу на заправках назвав повернення вимушених переселенців на батьківщину. Він запевнив, що скоро проблема з пальним вирішиться, але воно подорожчає.
За словами голови Комітету Верховної Ради з енергетики та житлово-комунальних послуг Андрія Геруса, до середини травня черги на АЗС зникнуть. Уряд виділив операторам ринку 70 тисяч тонн бензину та близько 40 тисяч тонн дизельного палива. У міністерстві заявляють, що дефіцит буде ліквідовано, оскільки оператори мають законтрактовані обсяги на території Західної Європи і зараз вирішується питання їх завезення на територію України.
А тепер про ціни. У березні скасували акциз на пальне, а податок на додану вартість знизили з 20 до 7%. Це зробили для того, щоб забезпечити населення країни пальним без збільшення ринкових цін.
Однак, і з забезпеченням, і з цінами не все гаразд. З 24 лютого до 10 травня уряд 6 разів змінював граничну ціну на пальне.
3 березня Міністерство економіки України встановило граничні ціни на відпуск пального. З урахуванням максимальних націнок вартість в роздрібній мережі на той час не могла перевищувати 38,34 гривні за літр бензину та 35,92 гривні за літр дизпалива.
Водночас, за дослідженням «Сили правди», всередині березня на луцьких АЗС вартість дизпалива сягала 47 гривень за літр, а ось бензин тримався в рамках.
6 травня Кабмін повідомив про підвищення граничних цін на пальне: з урахуванням торговельної надбавки – не більше 42,63 грн. за літр для дизпалива та 37,69 за літр для бензину.
Однак регулювання не працює, а обмеження не діють.
7 травня на АЗС «Avetra» поблизу міста Рожище А-95 продавали по 59 гривень за літр, а на АЗС «WOG» в Турійську – по 39,57. Як бачимо, ціни далекі від врегульованих урядом. Хтось це приховує, а хтось і ні.
В обох мережах автозаправних комплексів ціни пояснити не змогли.
«Директор сказав, питання цін ми не коментуємо», – відповіли за номером телефону офісу «Avetra» у Луцьку.
«Я, на жаль, не можу вам питання цін прокоментувати. У мене немає інформації. Навряд чи ми взагалі коментуємо питання цін», – каже начальниця управління зі зв’язків із громадськість мережі АЗК «WOG» Тетяна Калашнюк
«Більшість людей вважає, що то «бариги» у всьому винні, і «заробляють на війні». Проте це не так, – вважає луцький адвокат Артур Мартіросян. – Економіка так не працює навіть під час війни. Її закони такі ж невідворотні, як і гравітація. За відсутності рентабельності – бізнес буде згортатись. Це незворотній процес. Підвищення цін на нафтопродукти іде у всьому світі і ми нікуди від цього не дінемось. Кабмін в таких умовах має поставити собі основну ціль – забезпечити АЗС пальним. І тут не повинно бути популізму – ми визначимо ціну, яку сприймають люди і будемо примушувати весь ринок під неї прогнутись. Все, що можна досягти такими методами – це закриті АЗС»
На своїй сторінці у Facebook Артур Мартіросян також розмістив лист-доручення за підписом Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля про перевірку заправок на предмет дотримання встановлених урядом розцінок на пальне.
«Влада розпочала, за наказом прем’єр-міністра Шмигаля, тотальні перевірки АЗС щодо дотримання граничних роздрібних цін. Ці перевірки розпочались сьогодні – наслідок всі АЗС просто перестали продавати пальне. АЗС будуть зачинятися, а люди звільнятись чи відправлятись у відпустки за власний рахунок. Мені в руки потрапив відповідний документ про початок перевірок. Це вже не постріл собі в ногу, це спроба суїциду. Ви вже бачите перші наслідки у вигляді відсутнього громадського транспорту, якому потрібно піднімати ціни на перевезення разів у три, щоб стати рентабельним. Ціни будуть рости в рази, що потягне за собою колапс економіки. На жаль, радянські методи управління – нікуди не зчезли. Вже сьогодні зникає 95 бензин – його не імпортують. Те що є на АЗС – це залишки. За 92 теж забуваємо, бо в Європі його не має. Жартівливий напис на стелах АЗС «ОККО» «заправляйте хлопці коней» починає втілюватись у життя», – написав юрист.
У Європі вартість пального з початку війни в Україні також зросла мало не вдвічі, – розповідає водій вантажівки однієї з логістичних компаній Олександр.
«У Польщі до 24 лютого дизпаливо коштувало 4,60 злотих за літр (у перерахунку в українську гривню 32,2 – авт.), а сьогодні я заправлявся по 7,40 (приблизно 53,28 грн., – авт.). У Німеччині до війни на заправках в населених пунктах дизпаливо коштувало до 1 євро, а біля траси – 1,10. Зараз – 1,60 (станом на 10 травня це приблизно 53,60 грн.)», – каже водій.
Чи зникнуть черги на АЗС, чи стануть запропоновані урядом ціни на пальне реальними для гравців ринку і пересічних споживачів, як це позначиться на вартості перевезень, громадському транспорті? Усі ці питання наразі залишаються відкритими. Ситуацію і перспективи пояснюють і коментують неохоче. А те, що кажуть, не відповідає дійсності. Що це? Війна чи просто безлад?