Як стало відомо, через «армагеддон на кордоні» влада вирішила відновити раніше скасовані мита на ввезення автівок.
На українсько-польському кордоні й далі неспокійно. Хоча черги на автомобільних пунктах пропуску на в’їзд в Україну дещо зменшилися, але не кардинально, пише Високий Замок.
«Високий Замок» уже писав, що з 21 квітня вступив у дію один із економічних законів воєнного часу, який дозволив безмитне ввезення автомобілів для власного користування в Україну. Але замість пожвавити українську економіку, як це планувалося, цей закон вдарив по волонтерах, які перевозять в Україну гуманітарні вантажі та автомобілі для наших військових.
Тобто «хотіли як краще, а вийшло як завжди». На прикордонні пункти «ламанулася» підприємливі українці, які ввозили машини у режимі «нульового розмитнення», часто навіть елітні. Ця лавина «закоркувала» усі прикордонні пункти пропуску, через що у чергах мали стояти численні волонтери, які везли в Україну гуманітарну допомогу.
«Польська митниця сприймає цей наказ як рекомендаційний»
Олії у вогонь підлив наказ із польської сторони: пускати усі автівки у загальну чергу (раніше тих, хто віз «гуманітарку», скеровували на окрему смугу руху). Це призвело до того, що на українсько-польському кордоні стояти в черзі на розмитнення треба було декілька днів. Ті з проїжджаючих, хто «крутіший», почали телефонувати українській владі на всіх рівнях. Врешті-решт ситуацію нібито «розрулили». Від 25 квітня українська сторона обмежила кількість пунктів пропуску, де можна оформити автівку ввезену для власних потреб: на польському кордоні це «Угринів», «Грушів», «Устилуг» і «Смільниця», на словацькому кордоні – «Малий Березний», на угорському кордоні – «Дзвінкове», «Косіно».
Про це повідомив заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. Машини же з гуманітарною допомогою пустили на ПП «Шегині» і «Краківець».
Однак, як розповіли «ВЗ» волонтери, які возять гуманітарну допомогу і розмовляли з українськими митниками, польська митниця сприймає цей наказ як рекомендаційний. Поляки намагаються «відфільтровувати» автівки, але алгоритм до кінця все одно не працює. І черги на ПП на в’їзд в Україну досі довжелезні. В реалі все робиться за принципом «хто заїхав на ПП, того й розмитнюють». Фактично бізнесмени не дотримуються нових правил, кожен їде на той прикордонний пункт, куди йому логістично зручніше.
Влада «дала задню»
Очевидно, зважаючи на те, що ситуація на кордонах стає некерованою, українська влада «дала задню» й вирішила відновити раніше скасовані мита на ввезення автівок.
У Верховній Раді вже зареєстровано законопроект, яким пропонується повернути мита на ввезення в Україну автомобілів для власного користування, повідомляє «Економічна правда». Документ ініційовав голова Верховної Ради та члени податкового комітету ВРУ.
Законопроєкт пропонує низку податкових та митних змін. Зокрема, вдвічі збільшити військовий збір (з 1,5% до 3%) і дозволити відшкодовувати ПДВ облігаціями внутрішньої державної позики (ОВДП). У частині митних платежів, зокрема, пропонується відновити оподаткування, яке діяло до початку квітня для транспортних засобів, які ввозяться громадянами для вільного обігу. Також парламент пропонує відновити оподаткування для платників єдиного податку 1-ї, 2-ї та 3-ї групи. Крім того, «старе» оподаткування хочуть повернути для підприємств, які не сплачують ввізне мито. Законопроєкт планують прийняти вже цього тижня.
За інформацією «Економічної правди», у пільговому режимі, який скасовує мита на ввезення низки товарів, в Україну вже ввезено 19 тисяч авто.
«Збіглось декілька факторів, які вплинули на великі черги»
Утім, прикордонники позитивно характеризують нинішню ситуацію на кордоні. «Українські прикордонники, так само, як і раніше, розподіляють автівки – окремо з «гуманітарною», окремо – бізнес, – розповіла «ВЗ» прессекретарка Львівського прикордонного загону Олександра Кучковська. – Щодо саме черг, то вони зменшилися. Сьогодні декілька годин на двох ПП – «Шегині» і «Краківець» – практично не було черг. На решті ПП черги були, але не такі великі, як досі. Річ у тому, що декілька днів тому збіглось декілька факторів, які вплинули на великі черги. Крім безмитного ввезення авто, це було перед Великодніми святами, коли масово українці поверталися додому на свята».