Електромобіль – така собі фантастична реальність, до якої ми вже звикаємо у Луцьку. Адже містом вони їздять вже кілька років, мало не на кожній заправці стоять зарядні станції. І навіть багато служб таксі уже використовують ці автомобілі. І так – це правда, що такі авто їздять виключно від електроенергії.
Журналісти ІА «Конкурент» поспілкувалися з лучанином Олегом Бобелою, який уже понад чотири роки їздить виключно на електромобілі. Водій упевнений, що за ними – майбутнє.
– Як ви наважилися купити те, що для нашого міста – рідкість?
– У мене ще в дитинстві була мрія зробити свою електричну машину. Щось с другом робили – від вагонетки взяли колеса, раму від ліжка, електромотор навіть знайшли, а от акумулятор знайти не вдалося. Так моя мрія і лишалася просто мрією. Коли надумав купувати авто, вирішив, що так мрія повинна здійснитися. Я купив Nissan Leaf у Львові і одразу ж поїхав на ньому до Луцька. У авто – абсолютно тихо. Це лякало навіть упродовж двох місяців з моменту покупки. Не чути ні звуку мотора, ні коліс. Відкривав вікно, аби щось почути.
У перші дні я не знав, що з тим автомобілем робити, де та як заряджати. Навіть генератор купив, так боявся. Виявляється, авто використовує 2 кВт. Це приблизно як чайник. Отож, я кинув на вулицю подовжувач. А живу на третьому поверсі. Довелося кругом будинку кидати подовжувач, бо авто не під вікнами, а з іншого боку.
– Люди ставлять біля будинку власну зарядну станцію. Ви не встановлювали?
– А навіщо? Вважаю, це роблять ті, у кого є зайві гроші. Я заряджаю авто від звичайної розетки удома.
– Олеже, скільки часу потрібно заряджати автомобіль?
– В залежності від того, скільки авто використовує кВт. В середньому це 2 кВт, якщо батарея 20 кВт, то це приблизно 8-10 годин. Тоді заряджаю раз у три дні, відтак вистачає їздити по місту. Не рекомендується ці автівки заряджати і розряджати повністю, ідеально – від 10 до 80%.
– Розкажіть про швидкість автомобіля та чи дійсно все так залежить від погодних умов?
– Від погоди дуже залежить, дійсно. Найбільший запас ходу – весною і осіннню. Літом я проїжджаю 100 км, а взимку – 60. Цієї зими було -23°C, я натиснув кнопку і поїхав. Я не грів авто, бо там немає що гріти. Там батарея вже нагрівається тоді, коли я поїду. І мотор не може замерзнути, бо там нема чому замерзати. В авто стоїть дві запчастини – це ротор, який крутить колеса, і два підшипника, на яких він крутиться. І все.
Тут у мене 80% запасу батареї, у першому авто було 60. Тепер же це плюс 40 км до їзди. До речі, у новіших машинах прошивку поміняли, прогнозований час є запасу батареї, електрони поміняли, зараз вони зовсім інакше рухаються, ця хімія не замерзає при -20°C. А у першому авто при -17°C вже ставала, як желе. Тоді зняв машину із зарядки, пише 100 км, доїхав до роботи – 10 км, і ввечері можеш не виїхати, бо електрони замерзли. Оце був мінус цих авто.
На цьому автомобілі їду повільніше. Якщо на Golf я літав, то тут я не повзаю, просто їду, не порушуючи правил. Так, далекобійники сигналять. Дуже жахливе ставлення у них до електромобілістів. Коли я їду 70 км, то це їм заважає, бо для них то повільно.
Знаєте, загалом люди у нас не готові до електромобілів, хоча всі виробники автомобілей вже мають електричні. Це майбутнє. Це реально майбутнє.
– Люди не готові чи місто?
– Місто готове. У нас стільки зарядних станцій, що позаздрити може Харків, бо то столиця електромобільності в Україні, ну й Київ.
Коли заряджаю авто, багато людей розпитують, цікавляться. Один чоловік навіть шукав, де знаходиться бак, йому не вірилося, що авто поавністю без пального.
– Ви продали Nissan Leaf і купили Nissan Leaf. Ви не поміняли шило на мило?
– Я взяв авто 2014 року, тобто новіше. І не помилився – воно дуже класне. Продав старий Nissan Leaf, бо він мало їхав. Хотів взяти все-таки Golf. Але знову сів і порахував: за рік я витратив трохи більше двох тисяч гривень на “заправку”. Це приблизно 13 тисяч км. На Golf я заплатив би 1300 доларів – 18 тисяч за солярку і біля 10 тисяч за обслуговування. Тобто на електичному автомобілі за 100 км я плачу 13 грн. Вдумайтесь.
До речі, була думка придбати Renault Zoe. Але я їздив на ній. Renault Zoe, як Галя балувана – дуже примхлива до зарядних станцій. Для неї тут не такий сервіс. Якщо немає в розетках заземлення, вона не буде заряджатися. Хоча авто класне, їде далеко, погодні умови не впливають на батарею, бо в ній є кондиціонер. З мінусів – споживає більше електрики. Ну, а якщо говорити про Tesla, то державна служба мені не дозволяє її купити. Загалом же людина, яка працює на держроботі і отримує мінімальну зарплату, може собі дозволити не купити таку машину, але от її утримувати – без проблем. Навіть от моя дружина Ірина, медсестра, може собі це дозволити.
Ще один нюанс: у моторі Golf є більше тисячі запчастин. Я купив стару машину і кожна з тих запчастин щотижня хотіла зламатися. Мені страшно було лягати спати, боявся, що вона знову зламається, я поїду на сервіс, відвалю 5-10 тисяч гривень за ремонт.
– Але ви продали авто і все ж не одразу почали шукати новий електромобіль. Все таки ви знову сіли рахувати, знову думали. Чому? В чому все-таки найбільший мінус електромобіля?
– Пробіг. А я хотів подорожувати. Я люблю поїхати в Трускавець, в Карпати. Я цю останню машину пригнав з Києва, 370 кілометрів їхав 8 годин.
Я не міг собі дозволити авто, яке може проїхати 200 чи 400 км – вони реально недоступні і значно дорожчі за звичайні.
– А не було думки взяти гібрид? На ньому ж можна їхати куди завгодно.
– Ні. Згадайте про ту тисячу запчастин. А тут ще додається батарея, купа дротів і муфта, яка переключає з бензину на електрику. Це ще пів тисячі деталей. Мені здається, що ці авто робляться для того, аби привабити клієнта. Типу вона ж напівелектрична.
Загалом нікому не рекомендую гібрид. Тато в мене механік, все життя з авто працює, теж казав, що купувати потрібно або електрику, або бензин. Мав би собі ще один головний біль.
– Чим усередині електромобіль відрізняється від звичайного?
– Нічим не відрізняється. Має низьку шумоізоляцію – і це все. Батарея на 22 кВт важить 270 кг. За рахунок цього авто важче – 1600 кг. Tesla ще важча. Але такими авто навіть ліпше керувати.
– Чула таку інформацію, що ізоляція в електрокарах зроблена із сої. І її можуть перегризти миші. Скажіть: це правда?
– Я неодноразово розбирав Tesla. Ізоляція м’яка, як резинка, тягнеться. Але це не резина. Дещо схожа на желе. Мені дійсно здалося, що вона повністю натуральна. Навіть запаху хімії немає. Проте є не знаю, з чого вона зроблена. І це, до речі, стосується лише цієї моделі авто.
– Чи є у Луцьку автосервіси для електромобілів і чи дорогі ці автівки в обслуговуванні?
– Дуже дешеві в обслуговуванні. Колодки міняються, певно, раз у житті цієї машини.
А загалом усі автосервіси беруться за ремонт, хоча окремого немає. Але ж там особливо і немає що обслуговувати. Машина не примхлива, їй нічого не потрібно. Правда, треба, щоб було холодно для неї. В літню спеку трошки недобре. Хоча в тіні в +30 °C – може бути. Середня температура батареї, при якій вона себе дуже добре почуває (і заряджається, і розряджається), – це +20-25°C. Японці дали широкий діапазон в цій машині – від -10 °C до +50 °C. Але щоб розігріти її до +50°C, це потрібно летіти 150 км. Бо це її максимальна швидкість. І то треба летіти годину. Щоб охолонути, їй потрібно до двох діб, бо повільно охолоджуються.
– Олеже, чи завжди усе було гладко? Чи все ж траплялися якісь казуси на дорозі? Приміром, авто розрядилося посеред дороги і все – ні станцій поряд, ні якоїсь електромережі.
– Ніколи не було проблем, бо в машині пробіг завжди показує точно. У перших автомобілях не було такого прогнозованого запасу. Але то був 1993 рік.
Є історія, коли на Житомирщині ми потрапили в ураган і на дачі дві доби не було електрики. Заряд батареї був 18%, це приблизно 25 км. Тому я доїхав до сусіднього села і просто попросив зарядити авто. Мені не шкода дати людині 100 гривень тоді як насправді я витратив лише 5 гривень. Просто люди думають, що для авто потрібні якісь силові розетки. Але не забуваймо, що таке авто, як чайник. Та навіть і вони, буває, більше електроенергії споживають.
З мене часто кепкують: типу, а що ти будеш робити, якщо десь серед дороги розрядишся, то електрику у відрі принесеш? Але я завжди точно до кілометра знаю запас батареї, тому можу спрогнозувати маршрут. Наприклад, коли ми їхали в Карпати, то зупинялися на підзарядку у Львові. Ми могли зарядитися за 30 хвилин, але поставили на повільну зарядку на дві години, тому що спланували зупинитися в місті і зайнятися там своїми справами.
Кожні вихідні ми їздимо до батьків в Олику і Дубно. Від Луцька – це 50-55 км. Там, звісно, я ставлю атомобіль на підзарядку.
До слова, є програма на телефон для електромобілістів. Вона показує, де є станції для підзарядки по всій Україні. Помаранчеві – швидкі, зелені – звичайні. Навіть вартість послуги вказується. Є багато зарядок у Львові, в Любомлі, в пункті пропуску «Доманове». Крім того, в додатку видно, якщо станція не працює.
– До речі, ми не говорили про вартість підзарядки. Повільна – дешевша, швидка, відповідно, дорожча?
– Так, дорожча в кілька разів. Якщо говорити цифрами: удома нічний тариф – 84 копійки за 1 к Вт. На зарядній станції звичайна зарядка – від 4,5 грн. Але всі повільні зарядки, що на станціях, мають втричі більшу потужність: 6 кВт я заряджу за одну годину, а вдома за цей час – лише 2 кВт. От за це і переплачуються гроші. На швидкій зарядці авто заряджається за 30 хвилин і в залежності від компанії, послугами якої користуюся, це вартує від 6,5 до 9 грн за 1 кВт.
– Чотири роки минуло відтоді, як ви вперше сіли за кермо електрокара. Скажіть відверто: а зараз не хочеться повернутися до авто на бензині?
– Ні. Це суттєва економія. Це – екологічно і це – майбутнє.
До слова, у Луцьку є автосервіс, де можна замовити бо купити наявне авто. Також лучани можуть скористатися послугами екотаксі, бо практично уже кожна служба має в наявності таке авто.