Скасувавши ДПА, логічно запровадити у школах перевідних та випускних екзаменів, від яких у світових освітніх системах ніхто і не відмовлявся.
Таку думку у фейсбуці висловив український освітній діяч, екскерівник Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук.
Зі слів Ігоря Лікарчука, система освіти не може ефективно існувати без такої важливої складової освітнього процесу, як перевірка, узагальнення та аналіз його результатів. Особливо – результатів певного етапу цього процесу.
“Якщо ми цю складову забираємо, то освітній процес втрачає смисл”, – вважає освітянин.
Після скасування ДПА, на думку Лікарчука, було б доцільно повернути перевідні та випускні іспити у загальноосвітніх школах. Це означатиме наступне:
1. Форму проведення екзаменів обирає школа, а їхній зміст визначає МОН.
2. Результати екзаменів не обовязково повинні бути позитивними. Учні, які не знають і не вміють, можуть екзамени не скласти і не бути переведені до наступного етапу навчання. Щодо випускних, то в атестаті для таких має бути зазначено: екзамен не склав. Якщо для власника атестата це критично, то нехай складає ЗНО. А якщо не критично – проживе і так.
3. Ніяких звітів шкіл перед чиновниками різних рівнів про те, ЯК учні склали екзамени, бути не може. Це справа закладу освіти і лише його. Дуже важливо, що результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя. Це є оцінка роботи учнів.
4. Екзамени мають складати всі учні, завершуючи кожен етап навчання. Без будь-яких звільнень, перенесень і т.д.
5. Екзамен у школі приймає не лише той учитель, який навчав цього учня, а разом із колегами. Можливо – за присутності батьків.
“Упевнений, що повернення до системи перевідних та випускних іспитів буде суттєвим внеском у поліпшення якості загальної середньої освіти. А для тих, кому дуже хочеться поміркувати про можливе “перевантаження” учнів, то раджу подумати над тим, чи можна досягти будь-чого, не навантажуючись. А саме на це ми налаштовуємо учнів у сьогоднішній школі. Додайте до цього іще їхню безвідповідальність за результати навчання. Через те і маємо те, що маємо”. – резюмував Ігор Лікарчук.