Минулого тижня парламент прийняв у першому читанні законопроєкти про доступне розмитнення євроблях (№ 4643-д і 4644-д). У них закладено новий механізм переоформлення авто на іноземній реєстрації. «Мінфін» оцінив, як вирішення питання з євробляхами вплине на авторинок.
Ухвалення законопроєктів пройшло на тлі акцій протестів євробляхерів, які вимагали внести до порядку денного ВР інший законопроєкт – № 3704. У ньому пропонується інша формула розмитнення, але головне – збільшення транспортного збору з власників нових авто, пише Мінфін.
Але в підсумку громадська організація АвтоЄвросила, яка відстоює інтереси бляхерів, дала відмашку на припинення протестів і заявила, що домагатиметься змін умов розмитнення в проєкті до другого читання. Тож, у підсумковому документі можуть бути зміни.
Також залишається чимало питань щодо запуску нового пільгового розмитнення. По-перше, чи всі авто зможуть переоформити за формулою, по-друге, як масове розмитнення євроблях вплине на авторинок. Адже не виключено, що власники блях почнуть масово позбавлятися від цих авто, що може позначитися на середніх цінах в сегменті старих іномарок.
Що записано в проєктах
Нагадаємо основні нововведення проєктів № 4643-д і 4644-д:
– Пільговому розмитненню підлягають авто, які були ввезені в Україну до 31 січня 2020 року і знаходяться в режимі тимчасового ввезення або транзиту.
– Легкове авто на іноземній реєстрації має бути не нижче стандарту Євро-2 (під цю категорію підпадають авто, випущені в 1995 р і пізніше), а вантажне – не нижче стандарту Євро -5 (з 2009−2010 рр).
– На одну людину можна розмитнити по одному авто з наступних категорій: легкове, вантажне або причіп.
– Режим пільгового розмитнення діятиме 180 днів з дати набрання чинності законом. Закон вступає в силу за 2 місяці з моменту публікації. По цьому пункту можливі зміни. У «АвтоЄвросілі» анонсували переговори з профільним комітетом з перегляду термінів розмитнення в проекті до другого читання.
– Розмитнення авто буде проводитися за формулою: базова ставка + Ve + Fe, де базова ставка, прив’язана до віку авто. Вона становить від нуля (для авто до 9 років) до 150 євро (для 15-річних машин). Ve – об’єм двигуна в кубічних сантиметрах помножений на коефіцієнт. Коефіцієнт залежить від об’єму двигуна і варіюється від 0,2 до 0,5. Fe – ставка податку, яка залежить від типу двигуна. Вона становить 100 євро для всіх авто, крім гібридних і електрокарів (для них ставка – нульова).
– ПДВ будуть розраховувати не з повної вартості авто, як зараз, а від суми, розрахованої за формулою. Тобто, якщо за формулою за розмитнення нарахують 600 євро, то ПДВ — 20% від цієї суми або 120 євро.
– Ввізне мито в розмірі 10%, яке зараз діє при імпорті всіх автотранспортних засобів, при пільговому розмитненні не нараховуватиметься.
Таким чином загальна сума розмитнення будь-якої євробляхи не повинна перевищити тисячу євро, а в багатьох випадках буде ще меншою. Це, безперечно, головний плюс проектів, адже багато євробляхерів не розмитнюють авто саме через ціни.
Виграють власники дорогих авто
На відміну від попередніх формул розмитнення, включаючи чинну, в новій формулі не враховується вартість авто.
З одного боку, це плюс, оскільки забрано одну з найбільш корупційних складових, – відзначають в Інституті досліджень авторинку.
Завищення вартості авто на митниці давно вже стало проблемою номер один для власників старих іномарок. Адже всі податки (ПДВ, ввізне мито, тобто, в цілому третина від вартості транспортного засобу) залежали від того, в яку суму оцінять авто.
Митниця ж часто оцінювала вище реальної вартості, причому, нерідко – в рази. Це аргументували тим, що, мовляв, водії занижують інвойси. Митники взяли на озброєння так звану методику Швака, коли при оцінці авто враховується його ціна в салоні, ступінь зносу, середній цінник на вторинному ринку. Тобто, виходила цифра в буквальному сенсі зі стелі. А, щоб отримати більш низьку оцінку, доводилося шукати «своїх» брокерів, послуги яких коштували недешево (до 500 доларів і вище).
Якщо ж нові проєкти отримають статус законів, завищеної оцінки вдасться позбутися.
З іншого боку, як каже один з керівників «АвтоЄвросили» Олександр Чернявський, розмитнення виходить «несправедливим», адже однакову суму доведеться платити і за дороге авто, і за іномарку економ-класу.
«Чим новіше і, відповідно, дорожче авто, тим менше доведеться заплатити. Розмитнення елітних авто обійдеться дешевше, ніж бюджетної малолітражки», – відзначають експерти Інституту досліджень авторинку.
Наприклад, розмитнення авто за 3 тисячі євро та за 30 тисяч євро з приблизно однаковими вихідними даними (тип двигуна і його обсяг) буде коштувати в районі тисячі євро. Але для авто за 3 тисячі це 30% вартості, а для машини за 30 тисяч – тільки 3%.
«Вічні» євробляхі і розпродаж на авторинках
«З прийняттям законів за пільговим розмитненням спливе і ряд практичних питань», – говорить голова адвокатського об’єднання «Кравець і партнери» Ростислав Кравець.
Одне з головних – як переоформити авто, якщо з документами на нього є проблеми. А таких випадків буде чимало. Адже свого часу авто на єврономеах оформлялися на іноземних власників або зарубіжні фірми (литовські, польські), в тому числі, «одноденки».
За декілька років багато формальних європейських власників спробували позбутися проблемного майна, а деякі фірми давно закрилися. Тобто, знайти «власника», щоб він зняв з обліку авто за місцем реєстрації і оформив угоду купівлі-продажу з українським водієм, вдасться далеко не всім.
Що робити тим, хто не зможе переоформити документи – питання відкрите. Адже згідно з вітчизняним законодавством не зняті з іноземної реєстрації автомобілі до митного оформлення в Україні не допускаються.
Глава компанії AutoConsulting Олег Омельницький вважає, що багато євробляхерів можуть відмовитися розмитнювати авто за новою формулою і через ціну. «Вона все ж відмінна від нуля, а ті, хто купував авто за 500 євро, навряд чи захочуть платити за переоформлення тисячу», — говорить експерт.
Втім, з урахуванням того, що на сьогодні по дорогах країни їздить 500−750 тис євроблях, навіть розмитнення частини з них може буквально підірвати ринок.
Справа в тому, що зараз євробляхи фактично не впливають на вже сформовану цінову кон’юнктуру українського ринку б/в авто. На перепродаж виставляються авто, які пройшли розмитнення за досить високими розцінками, і ці витрати враховані в ціннику.
Наприклад, BMW 520 2009 року випуску на українському спеціалізованому майданчику з продажу авто коштує близько $ 11 тис. Але в Німеччині ціна аналогічного автомобіля — всього близько $ 6 тис. Тобто, якщо власник такого авто на євробляхах розмитнить його за тисячу євро, то зможе виставити машину на перепродаж за $ 7,5−8 тис і при цьому не тільки покриє всі витрати, а й заробить.
Тоді як для власника авто, розмитненого в минулі роки, такий цінник – суцільні збитки.
Ще більший ціновий розрив може бути по дорогих іномарках, розмитнення яких раніше коштувало ціле багатство, а з прийняттям нової формули подешевшає в рази.
«Можливі тимчасові спотворення цін на автомобілі. Розмитнені за спеціальними умовами машини можуть з’явитися в продажу за цінами нижче ринкових. Особливо – елітні авто, різниця за якими може становити до декількох десятків тисяч доларів», – відзначають в Інституті досліджень авторинку.
Зрозуміло, що потенційним покупцям б/у авто така ситуація вигідна, адже з’являється можливість заощадити. Але для продавців старих іномарок це загрожує суцільними розчаруваннями, так як доведеться віддавати авто з значним дисконтом.