Лучани, які розраховуються в міському транспорті готівкою, опосередковано сприяють підвищенню вартості проїзду, адже під час розрахунку тарифів до уваги береться лише офіційний пасажиропотік, який формують дані про оплату проїзду електронними квитками.
Саме тому в місті ініціювали постійні перевірки в автобусах і тролейбусах. Контролери не тільки слідкуватимуть за дотриманням пасажирами правил безготівкової оплати, а й накладатимуть на порушників штрафи. У цьому їм допомагатимуть працівники муніципальної варти.
Як розповів Інформаційному агентству Волинські Новини директор департаменту економічної політики Борис Смаль, із 1 лютого в громадському транспорті міста запроваджено постійний контроль щодо оплати проїзду пасажирами. В регулярних перевірках задіяні перевізники, контролери Луцького підприємства електротранспорту та працівники департаменту муніципальної варти.
КОНТРОЛЕРИ ПРАЦЮВАТИМУТЬ ПОСТІЙНО
«Між Луцьким підприємством електротранспорту та всіма перевізниками підписані договори про те, що роботу контролерів оплачують самі перевізники. Мета їхньої роботи – відсутність готівкової оплати за проїзд, аби лучани використовували лише безготівковий метод оплати. Перевірки продовжуватимуться на регулярній основі, тобто контролери працюватимуть щодня – і в робочі, і у вихідні дні, особливо в години-пік – у змінному графіку, щоб забезпечити контроль поки працюють тролейбуси», – сказав він.
Зараз 40-50% лучан оплачують проїзд у громадському транспорті міста готівкою, що, відповідно до чинного рішення виконавчого комітету Луцької міськради, заборонено. Натомість протягом першого тижня роботи контролерів кількість транзакцій зросла на понад 10%.
ПЕРЕВІЗНИКИ – ЗА ПЕРЕГЛЯД ТАРИФІВ
Варто зауважити, що з періоду введення безготівкової системи оплати проїзду в Луцьку жодного разу не переглядалися тарифи на перевезення.
«Але вже є перші повідомлення від перевізників про те, що вони збирають документи і хочуть звертатися до міськради з питанням щодо зростання тарифів. Вони, звертаючись до Луцької міської ради, можуть показувати дані тільки офіційного обліку пасажирів, тобто тих, хто заплатив електронним квитком. Відповідно до закону, я як директор департаменту економічної політики можу розглядати тільки такі дані. В жодному випадку готівкова оплата не буде братися до уваги, адже весь бухгалтерський облік ведеться тільки за е-квитками. Тому кожен пасажир, який платить готівкою, сприяє тому, що потім підніметься плата за проїзд. Реальний пасажиропотік набагато більший, ніж той, що облікується», – наголосив Борис Смаль.
Як додав, перевізники готують документи, які засвідчать нерентабельність перевезень. Опісля департамент економічної політики змушений буде, згідно з розробленою Кабміном методикою, здійснити перерахунок вартості проїзду; і «точно вийде більше, ніж шість гривень».
Тому директор департаменту закликав лучан, які платять за проїзд сіті-кард, телефоном чи банківською картою, робити зауваження пасажирам, які розраховуються готівкою, адже фактично саме через них може зрости вартість проїзду в громадському транспорті.
ЗА БЕЗГОТІВКОВИЙ ПРОЇЗД – ШТРАФ
«Я прошу всіх перестати гратися в таємну економіку і не платити за проїзд готівкою. Можливостей безготівково заплатити за проїзд багато. Можна розраховуватися транспортною карткою, яку легко поповнити в терміналі або через інтернет, можна платити безконтактною банківською карткою або через телефон, встановивши застосунок. Аргумент про те, що немає змоги поповнити сіті-кард, зараз зведений до нуля».
Під час перших перевірок у громадському транспорті були зафіксовані факти порушень і з боку пасажирів, і з боку водія. Перевізникам відповідна інформація озвучується, а контролери мають право виписувати штраф, розмір якого становить 20-кратну вартість проїзду. Працівники муніципальної варти, своєю чергою, стежать за ситуацією та попереджають агресивну поведінку зі сторони безквиткових пасажирів.
Керівник управління транспорту та зв’язку Володимир Степанов розказав, що лише за три дні (5-7 лютого) було здійснено понад сотню перевірок і накладено чотири фінансові санкції у тролейбусах та п’ять в автобусах (по 80 і 120 гривень відповідно).
«У 2018 році виконком затвердив чинні зараз Правила користування міським пасажирським транспортом у місті Луцьку, якими передбачено здійснення контролю за оплатою проїзду. Цей проєкт рішення, як і адміністративний кодекс, передбачає, що контроль за роботою транспортних засобів, зокрема за оплатою проїзду, здійснює сам перевізник, який самостійно створює службу контролю або укладає договір з іншим підприємством, що буде проводити контроль у його транспортних засобах. На сьогодні служби контролю створені всіма перевізниками. Також перевізники для того, щоб пасажири здійснювали безготівкову оплату проїзду в автобусах, уклали договір із ЛПЕ, де працюють 26 контролерів, аби ті проводили контроль не тільки в тролейбусах, а й у автобусах, які належать тому чи іншому перевізнику і працюють на маршрутах міста. Відповідно до рішення виконавчого комітету від 2019 року передбачено, що оплата за проїзд у міських транспортних засобах має проводитися виключно електронними носіями», – пояснив Володимир Степанов.
У МІСТІ ВИДАНО 220 ТИСЯЧ СІТІ-КАРД
У середньому в день безготівково за проїзд платять 50-55 тисяч пасажирів, приблизно стільки ж розраховуються готівкою, що заборонено.
У Луцьку нараховується 220 тисяч власників сіті-кард, у тому числі персоніфікованих, декілька десятків тисяч містян встановили мобільні додатки, ще понад 2,5 тисячі пасажирів розраховуються за проїзд банківськими картками.
За допомогою мобільного додатку можна поповнити електронний квиток у будь-який час. У місці також є 42 термінали з продажу та поповнення сіті-кард. Зараз встановлюються ще три, які цілодобово працюватимуть на зупинках (біля департаменту соціальної політики на проспекті Волі, неподалік РАЦСу на проспекті Соборності та біля міської лікарні №2, що на проспекті Відродження).