Електросамокати, гіроскутери та інші «електровізки» вважають – «транспортом останньої милі». Тобто водій, застрягши в корку перед пунктом призначення, може витягнути з багажника це диво техніки та дістатися потрібного місця, пояснює сайт «Сьогодні».
Але в Україні все трохи інакше. Електросамокати й гіроскутери з’явилися на дорогах як самостійний вид транспорту, здатний розвивати фантастичну для свого виду швидкість. Водії автомобілів нервуються, коли поруч на дорогу виїжджає подібний електротранспорт. Маневри самокатів та скутерів, враховуючи, що їхні водії переважно не знають правил дорожнього руху, складно передбачити.
А на швидкості понад 40 км/год електросамокат або гіроскутер стають механізмами підвищеної небезпеки.
Проблема статусу
Однією з головних проблем залишається те, що досі не зрозуміло, який статус у Правилах дорожнього руху мають згадані вище електровізки. Їх технічні характеристики не підпадають під критерії учасників дорожнього руху, що згадують у ПДР.
Але питання визначення статусу вирішити потрібно. Нардепи прийняли в першому читанні законопроєкт, який встановлює штрафи для тих, хто з порушенням ПДР пересувається на самокатах і персональному електротранспорті.
Що пропонують
Всі, хто використовує електросамокати, гіроборди та інший подібний транспорт, стають учасниками дорожнього руху і в разі порушення ПДР нестимуть відповідальність. Всі обставини події за участю таких транспортних засобів також визначатиме слідство.
Але і в цьому законопроєкті, який, за словами його автора, близький до європейських стандартів, є певні нюанси, і вони в умовах українських реалій вимагають доопрацювання.
У законопроєкту є і прихильники, і критики. В цьому випадку ми не зобов’язували водіїв персонального електротранспорту мати права, ми запропонували те, що вони повинні вважатися учасниками руху. В ідеалі вони, звичайно, мають їздити як велосипедисти по велодоріжках. Але в разі відсутності доріжки повинні дотримуватися таких же правил, як і велосипедисти, – їздити узбіччям проїжджої частини.
Нова ініціатива може спонукати розвивати в містах інфраструктуру. Це європейська практика, ознака цивілізації, турбота про безпеку, – розповіла «Сьогодні» нардеп Наталія Піпа.
На її думку, отримувати права власникам самокатів і гіроскутерів поки не треба, але очевидно це буде наступний законодавчий крок.
Що думають експерти
Поліцейські не відкидають, що зі свого боку можуть схвалити запровадження прав на персональний електротранспорт. Але не на весь. Оскільки тут, як і щодо будь-якого транспорту, має бути градація.
Важлива категорійність. Наприклад, є ж електроскейти, які розвивають швидкість до 15 км/год, і є більш потужні пристрої, – каже перший заступник начальника департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький.
У поліції також зазначили, що вже є приклади ДТП за участю персонального електротранспорту, але в цілому по країні статистика за участю таких «девайсів» поки не ведеться.
Експерт в галузі безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв також вважає, що в Україні можуть ввести практику видачі прав тим, хто керує самокатами.
Ініціатива абсолютна реальна. Для отримання таких прав не обов’язково відвідувати автошколу і складати іспит. Можливо, буде достатньо складання тесту на знання правил дорожнього руху. Однозначно ситуація може поліпшитися, – вважає Караваєв.
За оцінками експертів, в Україні користуються персональним електротранспортом лише кілька тисяч людей у великих обласних центрах. Фахівці вважають, якщо з’явиться тенденція до здешевлення таких засобів пересування, то на дорогах їх стане значно більше. Нині ціни на самокати коливаються від 4800 до 35 000 грн.
Матеріали сайту Сьогодні