ЦК Профспілки працівників освіти і науки України ознайомилися з законопроектом «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», реєстраційний № 2144 від 16.09.2019, внесеним Урядом і вважає за необхідне внести свої зауваження, які спрямовано до Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України.
Так, Профспілка вважає, що не можна підтримати пропозиції щодо змін стосовно видатків, що здійснюються з Державного бюджету України, лише на фінансування таких закладів загальної середньої освіти, як: спеціалізовані мистецькі школи (школи-інтернати), школи-інтернати (ліцеї-інтернати) спортивного профілю, військові (військово-морські) ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою, наукові ліцеї, наукові ліцеї-інтернати державної власності з перекладанням на обласні бюджети витрат на фінансування закладів загальної середньої освіти державної власності.
Стосовно пропозицій Міністерства освіти і науки України, якими пропонується здійснення видатків з бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад на фінансування дитячих будинків, то в змінах передбачено фінансування дитячих будинків з обласних бюджетів. Надання однаково права фінансового забезпечення дитячих будинків з бюджетів міст, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад та з обласних бюджетів спричинить конфліктні та суперечливі ситуації між міськими, районними радами, радами об’єднаних територіальних громад та обласними радами щодо обов’язків забезпечити фінансування таких типів закладів освіти, як дитячі будинки.
Ці пропозиції суперечать також суті місцевого самоврядування – реальної здатності територіальної громади – жителів села чи кількох сіл, селища, міста, вирішувати питання місцевого значення. За наявною інформацією в 2015 році в Україні діяв 41 комунальний дитячий будинок, а це в середньому 2 заклади на область.
Зазначене підтверджується також відмінностями наповнення місцевих бюджетів залежно від їх рівнів, у відрахуваннях до них податків, зборів, інших надходжень.
Профспілка вважає, що дитячі будинки, в яких перебувають та виховуються діти з усієї території області, а не лише з території населених пунктів, які об’єднані в ОТГ, чи району, чи міст обласного значення, мають фінансуватися виключно з обласних бюджетів.
Профспілка категорично не погоджується з пропозиціями Міністерства освіти і науки України стосовно змін, якими передбачається скасування норми про виділення освітньої субвенції для оплати праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, кількість учнів у яких становить менше 30 осіб – з 1 вересня 2020 року, менше 40 осіб – 1 вересня 2021 року, менше 50 осіб – з 1 вересня 2022 року.
Перекладання на місцеві бюджети загальнодержавних функцій освіти, як її пріоритету, загрожує унеможливленню здобуття повної загальної середньої освіти дітьми, особливо у сільській місцевості, та призведе до порушення прав громадян на доступність і безоплатність повної загальної середньої, яка є обов’язковою незалежно від місця проживання та гарантується статтею 53 Конституції України.
Скасування державного субсидіювання здобуття повної загальної середньої освіти призведе до закриття впродовж трьох років 3427 шкіл, у кожній з яких працює щонайменше 5-6 учителів, а отже до звільнення приблизно 20 тисяч педагогів та збільшення числа безробітних, серед яких висококваліфіковані, досвідчені, затребувані громадами педагоги, що є неприпустимим.
Наміри Міністерства освіти і науки України забезпечувати освітньою субвенцією приватні заклади загальної середньої освіти з такою ж наповнюваністю учнів підтверджують його нерівні підходи до питань фінансового забезпечення комунальних та приватних закладів, хибну політику, що спрямована на розширення платного здобуття повної загальної середньої освіти та його стимулювання, що також суперечить Конституції України.
ЦК Профспілки розраховує на врахування пропозицій та недопущення внесення народними депутатами України, членами комітету, таких змін до Бюджетного кодексу України під час розгляду законопроекту «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», реєстраційний № 2144.