Як відомо, уже не вперше в Україні підіймають питання щодо санкції, до споживачів які накопичили чи великі борги за спожиті комунальні послуги. Наразі народні обранці готуються голосувати за законопроєкт № 3613. У документі пропонують боржників за компослуги прирівняти до неплатників аліментів, з таким же обмеженням прав. Йдеться зокрема про заборону на виїзд закордон.
Як повідомляє сайт «Сьогодні», як свідчать у Держслужбі статистики, в жовтні борги за спожиті комунальні послуги збільшилися майже на 2 млрд грн проти вересня, й сягнули 56,1 млрд грн. Головним чином це борги минулих періодів, 5 років і більше. Поточні нарахування українці сплачують справно приблизно 90-95%.
Серед нововведень, які пропонують на розгляд депутатам:
- стягувати борг автоматично за виконавчим листом, частинами з зарплати, яка нараховується за місцем роботи неплатника. Але не більше 50% заробітку;
- якщо боргів за комуналку накопичилося більше, ніж за чотири місяці, державний виконавець виносить постанову:
- Про заборону виїзду боржника за кордон;
- Про тимчасове обмеження боржника у праві: управління будь-яким транспортним засобом, користування вогнепальною мисливською та іншою зброєю, полювання;
- інформація про заборони передається Виконавчою службою до Міграційної служби та патрульної поліції;
- відновити перераховані права можна, лише повністю погасивши борги. Виняток – можливість керування автомобілем. Якщо неплатник реструктуризував борг і повідомив про це виконавчу службу, його водійські права знову будуть визнані дійсними.
За несплату боргів за компослуги протягом року і більше Виконавча служба боржника оштрафує:
- рік несплати – штраф 20% від суми боргу;
- два роки – штраф 30% від суми боргу;
- три роки й більше – штраф 50% від суми боргу.
Юристи ж пояснюють, у разі ухвалення закону заборони та автоматичні стягнення боргу поширяться тільки на тих, хто не буде платити за комуналку після того, як закон почне діяти.
На переконання правознавців, закон спрямовано головним чином проти людей з достатком – які володіють автомобілем і їздять за кордон – проте оплачувати комірне чомусь не беруться.
Окремо автори законопроєкту виділяють обмеження права на керування транспортом. Відновити таке право можна, не погасивши борг, а лише його розстрочивши. Що не позбавить роботи, наприклад, боржників-водіїв, які професійно заробляють перевезеннями людей або вантажів, – пише сайт Сьогодні.
На думку економістів, проблему з боргами минулих періодів вирішити таким чином не вдасться.
“Це боротьба з наслідками, а не з причиною. Головна проблема неплатежів – низькі доходи населення. Вони майже в 3,5 раза нижче, ніж у наших найближчих сусідів у Європі. А ціна на газ та інші комунальні послуги, крім електроенергії, у нас майже європейська. Так, малозабезпеченим покладені субсидії. Але через жорсткі обмеження багато хто дійсно потребують отримати держдопомогу не можуть. Тому і накопичують борги”, – каже член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин.