Україна посіла п’яте місце у світі за споживанням скрапленого газу на транспорті. Українці все частіше заправляють ним свої автомобілі. От тільки така тенденція, кажуть експерти, зовсім скоро може виявитися бомбою для економіки.
Про це йдеться у сюжеті ТСН.
Кожне четверте авто в Україні нині їздить на газу, а блакитного палива водії споживають навіть більше, ніж бензину. Пояснення цьому – ціна. Більшість українців хочуть зекономити, але тим самим, кажуть експерти, самі забирають у себе гроші.
За кожен спалений літр бензину водій повинен сплатити державі 7,1 гривень, за літр газу – 1,7 гривень. Гроші ідуть у бюджет. Ще кілька років тому українці споживали значно більше бензину, тобто і надходжень було більше. А в останні роки газ почав витісняти бензин. Наша держава автоматично перестала отримувати мільйони гривень. Проте непогано збагатилися інші.
За останні десять років Україна витратила на імпорт скрапленого газу та нафтопродуктів 50 мільярдів доларів. Більше половина поставок скрапленого газу надходить з Росії. Якщо вона захоче, то в один день може перекрити їх. А це пряма загроза безпеці.
«Існує завдання стратегічної безпеки України щодо забезпечення споживання не більше 30% кожного з виду енергетичних товарів з одного джерела», – розповів експерт з питань енергетики Геннадій Рябцев.
Проте споживання скрапленого газу надалі продовжує зростати, а українським виробникам залишає усе менше місця на ринку.
Державу неодноразово закликали втрутитися у ситуацію, врешті у Верховній Раді зареєстрували одразу кілька законопроектів.
«Цим законопроектом ми як мінімум хочемо зупинити падіння ринку. Це наші робочі місця. Це значна частка ВВП в Україні і значна частка економіки», – пояснює автор законопроекту №4098, нардеп Олексій Мовчан, який пропонує єдину ставку акцизного податку на рівні 139 євро для бензину, газу і дизелю. Тобто всі види палива будуть в рівних умовах, як це відбувається в Європейському Союзі.
«Дякуючи законодавчій ініціативі народних депутатів, галузь, яка сукупно нараховує 45 тисяч працівників, яка дає в бюджет країни 70 мільярдів гривень на рік, може бути збережена», – пояснила президент української енергетичної асоціації Юлія Підкоморна.
Учасники ринку впевнені – таке нововведення не створить дефіциту палива.
«Автомобіль, який обладнаний газобалонним обладнанням, він без всяких переробок може моментально перейти на бензин», – стверджує представник паливно-енергетичної компанії Леонід Косянчук. Тим паче вартість бензину завдяки закону піде вниз.
«З цими ставками ціна на бензин чисто математично може знизитись на 3,5-4 гривні за літр», – вважає директор із комерційних питань «Укргазвидобування» Сергій Федоренко.
Що ж до ціни на скраплений газ, то він може подорожчати на ті ж 3-4 гривні, або узагалі лишиться на тому ж рівні.
«Якщо ми говоримо про імпорт цих ресурсів з Російської Федерації, то ніхто цю частку ринку не віддасть. За неї будуть боротися. Ймовірно, за рахунок зниження своєї маржі», – зазначив експерт з питань енергетики Дмитро Марунич.
Зі свого боку експерти готові долучатися до вдосконалення закону і направили свої пропозиції депутатам.
«Ці зміни і реформи мають бути обгрунтованими і конструктивними. Безумовно, вони мають бути підкріплені імітаційним моделюванням», – каже експерт Центру Разумкова Максим Білявський.
Наразі законопроект готують до першого читання, а його автори вірять, що невдовзі він потрапить і до сесійної зали.