У Берестечку на Волині – конфлікт між міською лікарнею та амбулаторією сімейної медицини. Медзаклади працюють в одній будівлі, втім не можуть поділити пацієнтів, бо фактично підпорядковуються різним територіальним громадам. Погрозами та обманом пацієнтів змушують переходити на обслуговування з амбулаторії до лікарні.
У ситуації, що виникла на тлі боротьби за пацієнтів, розбирався Центр журналістських розслідувань «Сила правди».
Жителька Берестечка Анастасія Адамська змінила сімейного лікаря навіть не здогадуючись про це. Для цього їй не довелося йти в амбулаторію. Все відбулося в найкращих традиціях телефонних шахрайств.
«Мені подзвонила медсестра з лікарні, ім’я не назвала. Сказала: «Відбувається оновлення декларації. Вам прийде повідомлення з чотирма цифрами, продиктуйте». Я так і зробила. Наступного дня моя сімейна Ольга Прохоренко з амбулаторії спитала, чому я змінила сімейного лікаря. Кажу, що не змінювала і не давала на це згоди! Не було навіть натяку на те, що це переукладання декларації! Дуже неприємна ситуація. Моя лікарка бере слухавку навіть ввечері, тому не хотіла від неї йти. Врешті, поновила декларацію з амбулаторією», – розповіла Анастасія Адамська.
Така ж ситуація й у ще одного жителя громади – Михайла Лотоцького. З медсестрою спілкувалася його родичка, яка й назвала цифри з повідомлення. Згодом він також дізнався про зміну свого сімейного лікаря і навіть закладу охорони здоров’я.
Ще одна пацієнтка, яка забажала залишити своє ім’я в таємниці, розповіла «Силі правди», як працівники Берестечківської міської лікарні переуклали її декларацію та ще й випитали мобільні номери родичів.
«Спілкувалася з лікаркою щодо обстеження своєї родички. Вона сказала: «Якщо не надасте номери своїх родичів, то будете проходити огляд у Горохові». Я довіряю їй, тому спочатку поділилася контактами чоловіка, а потім інших. Через два дні телефонують з лікарні та просять код, який прийшов на телефон. Подумала, що це треба, аби родичку змогли покласти в лікарню. Згодом подзвонила в амбулаторію за рецептом, а моя сімейна каже, що вже не числюся в неї. Ну, обман вийшов», – розповіла жінка.
Інша жителька Берестечка, яка також попросила не вказувати її ім’я з міркувань безпеки, розповіла наступне:
«У лікарні мені сказали: якщо не перейду на сторону лікарні, то не зможу здати жодних аналізів у лабораторії. Коли прийшла наступного разу, запевнили, що у такому разі всі мої довідки будуть недійсними».
Одна з місцевих жінок розповіла, що змушена була змінити сімейного лікаря і зареєструватися пацієнтом Берестечківської міської лікарні через погрози звільненням. Більше того, укласти нові декларації довелося усій її родині.
«Сказали, як не піду, то більше не буду робити, мовляв, на моє місце є 20 людей».
Що кажуть в амбулаторії сімейної медицини та міській лікарні?
Берестечківська амбулаторія загальної практики сімейної медицини з 2012 року підпорядковується Горохівському центру первинної медичної допомоги. За словами завідувачки медустанови Галини Голуб, за ці роки їхній колектив напрацював чималу базу пацієнтів і встиг заробити хорошу репутацію серед місцевого населення. Втім, протягом останнього часу амбулаторія втратила майже дві тисячі пацієнтів. Нині тут все ще обслуговується близько 4700 жителів громади. Жінка переконана, що пацієнтів незаконним шляхом переманює Берестечківська міська лікарня.
Зазначають, що станом на 2020-й рік у Берестечку проживає 1 711 людей, це одне з найменших за кількістю мешканців місто в Україні. А загалом у громаді – 9 456 мешканців. Тобто більшість місцевого населення роками отримувала послуги в амбулаторії.
«Сила правди» звернулася до керівниці Берестечківської міської лікарні Світлани Осінчук. Вона заявила, що пацієнти укладають з ними декларації абсолютно добровільно. Починаючи з червня 2023-го, медзаклад вже оформив близько півтори тисячі договорів із місцевими жителями.
«Всі декларації укладаються за згодою пацієнта, для цього на телефон приходять чотири цифри. Так як Горохівське ПМСД зайняло територію Берестечківської громади наданням первинних медичних послуг, місцеві жителі досі не знають, що лікарі амбулаторії, а саме Голуб Галина, Прохоренко Ольга та Скорбатюк Лариса, не працюють в берестечківській медицині, вони працюють в Горохівському ПМСД. Коли ця інформація доходить до жителів громади, вони самі переукладають декларації з лікарями нашого ПМСД. Це нормально, що пацієнти хочуть обстежуватися у лікарів своєї громади», – каже Світлана Осінчук.
Чому розгорівся конфлікт між медзакладами?
КП «Берестечківська міська лікарня» була створена у 2021-му на базі районної лікарні №2, яка роками ледь зводила кінці з кінцями. У 2020-му тодішній медичний директор Павло Звонар розповідав Суспільному, що лікарня не отримала фінансування від Національної служби здоров’я України, тому закриваються два останні відділення – терапевтичне та педіатричне. На той час у медзакладі працювали 54 людини. З січня 2021-го 16 працівників звільнили, ще частину колективу перевели на пів ставки. Також він зазначив, що фактично приймати пацієнтів залишилася лише місцева амбулаторія сімейної медицини.
Втім, на початку 2023-го Світлані Осінчук, яка очолює лікарню з 2021-го, таки вдалося отримати фінансування від НСЗУ.
У Національній службі здоров’я України «Силі правди» повідомили, що нині між Берестечківською міською лікарнею та НСЗУ укладено договір про надання 7 пакетів медичних послуг на загальну суму – 17 мільйонів 473 тисячі гривень до кінця цього року. Наразі медзаклад вже отримав 11 мільйонів 533 тисячі гривень. Серед наданих повноважень – і пакет «Первинної медичної допомоги». Тобто лікарі первинки отримали право підписувати декларації з пацієнтами. Нині там працює п’ять фахівців, які можуть їх укладати: два терапевти, два сімейні лікарі та один педіатр.
Берестечківська амбулаторія загальної практики-сімейної медицини є структурним підрозділом Горохівського центру первинної медичної допомоги, який з 2012-го до 2020-го належав Горохівській районній раді. Однак, внаслідок децентралізації його разом із структурними підрозділами, які розміщені на території Берестечківської громади, передали Горохівській міській раді. Тепер амбулаторія, яка підпорядковується одній тергромаді, працює на території іншої громади. Місцева ж влада хоче аби її мешканців обслуговували у її ж лікарні, а не в амбулаторії з горохівським керівництвом.
Тому очільниця Берестечківської міської лікарні Світлана Осінчук запропонувала керівниці Горохівського центру первинної медичної допомоги Галині Майко приєднати амбулаторію сімейної медицини, яка функціонує в одному з корпусів лікарні, до їхнього медзакладу. Втім, Галина Майко цю пропозицію відхилила.
«Приїхали до мене в кінці грудня минулого року, мовляв: «З першого січня звільняйте всіх лікарів Берестечківської амбулаторії, хай йдуть в лікарню працювати». Ну як це звільняйте? Якщо люди мають бажання звільнитися, то я не тримаю, але якщо не хочуть, то як? Лікарня заключила пакет надання первинної меддопомоги. Але це не означає, що вони можуть приєднати всі амбулаторії громади. Потрібно раніше створити юридичну структуру з амбулаторно-клінічною допомогою у своїй міській раді. Тоді я зможу передати всі амбулаторії громади: Берестечківську, Перемильську та Лобачівську. Спочатку матеріальну базу, а тоді штат. Але лікарня чомусь цього не робить», – зазначила Галина Майко.
Як врегульовує питання місцева влада?
Журналісти навідались в Берестечківську міську раду, щоб запитати, чи знають там, що в місті людей обманом і тиском змушують укладати декларації з «потрібними» лікарями.
За словами заступниці міського голови Валентини Залевської, вона і справді зверталася до керівників закладів освіти та їхніх працівників з проханням зареєструватися у сімейних лікарів, які працюють у відділенні первинної медико-санітарної допомоги Берестечківської міської лікарні.
«За руку чи за волосся я нікого не тягнула. Пояснила ситуацію, що міська рада зробила все, щоб цю лікарню зберегти. А тепер справи, шановні люди, я їм так і казала, за вами. Ви маєте підтримати нашу лікарню своїми деклараціями. Декларації – це гроші, так чи ні? Залякування звільненням – це абсурд, бо є кодекс законів про працю, і не так просто людину звільнити. До того ж, у нас реально кадровий голод, тому ми своїми людьми не розкидаємося», – зазначила Валентина Залевська.
Міський голова Берестечка Ігор Грудзевич зазначив, що випадки обману пацієнтів могли бути, втім – вони поодинокі.
«Може і був якийсь один випадок обману пацієнтів, ми ж всі люди, але я сумніваюся. Корінь проблеми в тому, що Горохів не хоче відпускати своїх лікарів. Є рішення Горохівської міської ради про передачу амбулаторій громади Берестечківській міській раді, але його чомусь досі не виконали! Ми лікарню прийняли, коли там був один пакет на 84 тисячі, тому майже рік фінансували працівників з міського бюджету. Зараз вони вже мають кілька пакетів, ще в розробці є якісь. Нам треба активно розвиватися, бо йде реформування галузі охорони здоров’я, лікарня може не попасти в той кластер і просто перестати існувати, як медзаклад другого рівня», – прокоментував Ігор Грудзевич.
Рішення Горохівської міської ради «Про безоплатну передачу амбулаторій загальної практики-сімейної медицини у власність Берестечківської міської територіальної громади», про яке говорив міський голова Ігор Грудзевич, було прийняте першого грудня 2021-го року. За словами головної лікарки Горохівського центру первинної медичної допомоги Галини Майко, тоді вона, як депутатка, також проголосувала «за», адже йшлося про передачу лише приміщень медустанов.
«Амбулаторію, як структуру, не передавали, про це ще навіть не йшлося. Рішення про передачу приміщень дійсно є, але відповідних актів передачі нема. Була створена комісія, яка мала б контролювати його виконання, але цим так ніхто і не зайнявся. У нас є договір оренди відремонтованого приміщення на другому поверсі стаціонарного корпусу лікарні, але наших працівників туди не пускають…» – прокоментувала Галина Майко.
Як діяти потерпілим пацієнтам?
Директорка Департаменту комунікацій НСЗУ Галина Нагорна радить спочатку звернутися до керівника закладу охорони здоров’я або ж до засновника лікарні – відповідного органу місцевої влади – й залишити письмову скаргу з обов’язковим зазначенням дати звернення. Якщо спілкування з керівником лікарні не дало результату – слід подати скаргу до Національної служби здоров’я України.
Ось покрокова інструкція:
- Зазначте прізвище, ім’я та по батькові пацієнта, дату народження. У випадку написання скарги від імені третьої особи необхідно надати документи, що підтверджують ваше право представляти інтереси іншої особи.
- Зазначте дату події, викладеної у скарзі.
- Правильно вкажіть назву лікарні. Якщо маєте змогу, додайте код ЄДРПОУ – його легко знайти в інтернеті.
- Напишіть посаду, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка вимагала оплату за медичні послуги, ліки, інші матеріали чи відмовилася надати послугу.
- Детально опишіть ситуацію, яка з вами сталася.
- Обов’язково вкажіть всі можливі способи зворотного зв’язку: номер мобільного чи стаціонарного телефону, електронну адресу, поштову адресу.
Ви можете оформити скаргу на офіційному сайті, або надіславши лист на електронну пошту [email protected]. Якщо потрібна ще й консультація, телефонуйте на гарячу лінію – 16-77. Там ваше звернення зареєструють фахівці служби. Ще один спосіб – надіслати заяву за адресою: проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073.
Строк розгляду – 30 робочих днів, але у більшості випадків він займає не більше 10 робочих днів.
Після цього фахівці надішлють запит до вказаного закладу охорони здоров’я з метою отримання роз’яснень. Якщо медустанова визнала свою вину, поновила права пацієнта й повідомила про це НСЗУ, служба запитає скаржника, чи справді це так. Якщо ж порушення у медзакладі заперечать, НСЗУ має право передати справу у правоохоронні органи.