У Луцьку мешканці багатоповерхівок сплачуватимуть за фактично спожиті послуги водопостачання в своєму будинку.
Як формуватимуть нові платіжки за воду, повідомили в КП «Луцькводоканал».
Неточна робота лічильників води, можливі зловживання окремих мешканців та низка інших чинників можуть призводити до різниці між фактично спожитою водою в будинку та сумарним обсягом, визначеним за показами квартирних лічильників.
Щоб забезпечити справедливість нарахувань за фактично спожиту послугу водопостачання в багатоквартирному будинку, в Україні введено в дію законодавчі ініціативи на рівні законів, постанов, наказів, які регулюють новий метод нарахувань за послуги водопостачання і водовідведення у багатоквартирних будинках.
Мешканці багатоквартирного будинку сплачуватимуть за всю воду, яка зайшла в будинок
Суть нововведення полягає у тому, що люди зобов’язані платити за фактично спожиті комунальні послуги, зокрема за всю воду, яка заходить до будинку. І якщо в приватному секторі і в бізнесі з реалізацією цього правила проблем немає, то в багатоквартирних будинках ситуація значно складніша. Проте, відповідно до нового законодавства, мешканці мають сплатити за всю воду, яка зайшла в будинок, а не тільки за ту, яку нараховано відповідно до показників лічильників. А отже, передбачається додаткове нарахування – середньомісячний розподіл різниці між загальнобудинковим комерційним лічильником та сумою індивідуальних лічильників у відокремлених приміщеннях (квартирах) розподіляється пропорційно їх споживанню.
Варто зазначити, що в багатьох багатоквартирних будинках досить низька різниця – 2-5 метрів кубічних (при фактичному використанні будинком 400 метрів кубічних на місяць), особливо в тих будинках, де показники індивідуальних лічильників знімаються автоматично (за допомогою систем телеметрії), де лічильники захищені від будь-яких втручань. А отже, мешканці цих будинків практично не відчують змін у нарахуваннях і в сумах, вказаних у платіжці.
Інша справа, коли йдеться про будинки, де обсяги різниці між загальнобудинковим комерційним лічильником та сумою індивідуальних лічильників є досить високі. Але водночас потрібно розуміти, що це є послуга, фактично використана мешканцями будинку і вона підлягає оплаті.
Що передбачає порядок нарахувань в багатоквартирному будинку?
1. Якщо в багатоквартирному будинку немає жодного індивідуального лічильника, то показник загальнобудинкового комерційного лічильника ділиться між усіма квартирами відповідно до кількості людей, які зареєстровані в будинку.
2. Якщо в багатоквартирному будинку наявні індивідуальні лічильники в кожному відокремленому приміщенні (квартирі), нарахування відбуваються так: до показників квартирного лічильника розподіляють різницю між загальнобудинковим комерційним лічильником та сумою індивідуальних лічильників пропорційно обсягу споживання на квартиру.
3. Якщо в багатоквартирному будинку частина квартир не мають квартирних лічильників, то у такому випадку люди, які мають квартирні лічильники, платять суто по їх показниках. А вся різниця між загальнобудинковим комерційним лічильником та сумою індивідуальних лічильників розподіляється між людьми, які не встановили індивідуальних лічильників у своїх квартирах, залежно від кількості зареєстрованих осіб.
Звідки береться різниця в показниках загальнобудинкового комерційного і квартирних лічильників?
Насправді йдеться не про аварійні витоки в мережі будинку. Основні причини, які призводять до різниці:
- несвоєчасне або некоректне подання споживачами показників квартирних лічильників;
- втручання в роботу вузлів обліку або свідоме порушення їх роботи;
- різна метрологічна похибка між загальнобудинковим і квартирними вузлами обліку;
- відсутність доступу до квартирних вузлів обліку.
Адже мешканці мають різні за якістю і станом лічильники. Чимало споживачів, на жаль, можуть вдаватися до порушень, порушуючи роботу лічильників. Також неякісні лічильники можуть не обліковувати підтікання кранів чи бачків із водою, хоча при цьому витрачаються значні обсяги води. Тому нова законодавча ініціатива покликана реалізувати принцип відповідальності мешканців за стан свого будинку, за спожиті послуги і за обсяги споживання послуг водопостачання зокрема.
Як споживачі можуть вплинути на правильність, своєчасність і точність подачі показників лічильників у своєму будинку, щоб зменшити небаланс?
Для цього можна встановити систему автоматичного зняття показників – телеметрії – у всіх відокремлених приміщеннях (квартирах) багатоквартирного будинку. Тоді показники і нарахування автоматично надходять у базу водоканалу і ніхто не зможе втручатися в роботу лічильників чи подавати невірні показники. Однак встановлення таких систем потребує додаткових витрат і рішення щодо цього мають приймати безпосередньо власники багатоквартирного будинку.
Балансоутримувачі, або управителі багатоквартирних будинків можуть здійснювати внутрішній контроль за своєчасним і правильним наданням показів лічильників усіма власниками квартир.
Також є можливість зміни моделі договірних відносин, обрання моделі «Колективний споживач», яка дозволяє мешканцям колективно розподіляти витрати. Також при такій моделі плата за абонентське обслуговування не нараховується, що дає можливість зробити по будинку економію витрат, пов’язаних із послугою водопостачання і водовідведення.