Усі волиняни, які мають дітей вже з кінця осені почали замислюватись про те, яким чином перевозити дітей: купувати автокрісло чи бустер; а як бути при виклику таксі і чи вони завжди обладнані для перевезення маленьких пасажирів. Загальновідомо, що з 20 листопада 2019р. набрав чинності Закон України “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей”.
У тексті, зокрема, зазначено, що “заборонено перевозити дітей, зріст яких менший 145 см, або тих, що не досягли 12-річного віку, у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу; дітей до 16-річного віку — в кузові будь-якого вантажного автомобіля та організовані групи дітей — у темну пору доби.”
Деякі батьки наслідують європейський досвід. Мама Валентина розповіла: “Ми своє автокрісло купили, як тільки наш син почав сидіти. Нам, в першу чергу, важлива безпека дитини.”
Лучанка Ірина теж придбала з чоловіком автокрісло для доньки 3-х років і бустер для семилітнього сина. “Старший знає, що це потрібно для його безпеки, тому мусить сидіти в автомобілі в бустері, хоча постійно бурчить, що йому це не подобається”, — зазначила вона.
Ще одна мама, у якої двоє дітей, Марина поділилась своїм досвідом: “Ми користуємось засобами для перевезення дітей. Вони сидять в них охоче, тому що ми пояснили, що це для їх безпеки. Менша сидить в кріслі, старший — в бустері.”
Також батьки в Луцьку розповідають, що диспетчера служби таксі під час виклику потрібно попередити, що будете з дітьми і вказати їхній вік. Тоді приїде таксі, обладнане для перевезення дітей. Деякі водії беруть доплату за таку послугу, деякі — ні.
Ми поцікавились в таксистів, як вони ставляться до обладнання автомобілів спеціальними засобами.
Таксист Віктор (служба “Морячок”) сказав, що хоча випадки викликів пасажирів з дітьми бувають майже кожен день, у його автомобілі немає спеціальних засобів для перевезення. Тому він просто не приймає таких викликів. А якщо дітей — троє, то й засобів для перевезення має бути три, вони навіть не помістяться в багажник. За його словами, батьки повинні повідомити про кількість і зріст дітей диспетчеру.
Інший таксист Петро Миколайович (служба “Експрес”) також не бере замовлень з дітьми. “Автокрісла дорогі, я не збираюся їх купляти. У республіці Польща користуються для цих потреб шматком пінопласту та пристібають дитину ременем безпеки. Цей закон — недосконалий, тому що не вказано, які спецзасоби для перевезення дітей повинні бути. Випадків штрафування патрульними з цього приводу в мене не було.”
Водій таксі Сергій (служба “Чумак”) також не бере пасажирів з дітьми. В день такі замовлення бувають рідко. В кого є гроші — їздять власним авто. Автокрісла, за його словами, дорогі, вони займають багато місця в багажнику. Служба таксі не зобов’язується надати крісла для перевізників. Бувають пасажири з двома — трьома дітьми. За кожну дитину йде доплата — 35 гривень. Часом батьки відмовлються від замовлення через доплату.
Ми поцікавились чи часто працівники патрульної служби штрафують водіїв без дитячих автокрісел. Речниця патрульної поліції УПП у Волинській області Ольга Бузулук повідомила, що зі вступу в дію закону (20 листопада 2019р.) по 14 січня є 20 постанов на водіїв і накладення штрафу розміром 510 гривень. Це патрульні поліцейські зупиняли водіїв, які перевозили дітей не пристебнутими, не зафіксованими на сидінні в автомобілях.
На запитання про штрафи для таксистів, вона поінформувала: “Таких вимог затримувати таксистів без автокрісел до патрульної поліції немає. Але був випадок, коли зупинили водія за інше порушення: у нього не було полісу обов’язкового страхування, а дітей пасажири тримали на руках. Таким чином було дві постанови і виписано більший штраф.”
Щодо оскарження в судах постанов патрульних Ольга Бузулук розповіла: “У будь-якому випадку, якщо людина не погоджується з постановою, може оскаржити в суді. Був випадок, що водія зупинили за користування мобільним телефоном під час руху автомобіля. А в салоні сиділо не пристебнутими троє неповнолітніх дітей. Водієві винесли об’єднану постанову, він вирішив її оскаржити в суді: саме той факт, що не говорив по телефону. Поки що такої судової практики немає, оскільки небагато часу минуло від набуття чинності закону.”
Ми також поцікавились: чи закон про штрафи за перевезення дітей в автомобілях без спеціальних засобів є до кінця сформульований, оскільки саме про автокрісла не йдеться?
Речниця патрульної поліції на Волині відповіла: “Не патрульна поліція приймала цей закон, а народні депутати. У тексті лише додали про штраф. Словосполучення “спеціальні засоби” було раніше і не викликало багато хвилювань у громадськості. Народні депутати під поняттям “спеціальні засоби” мають на увазі автокрісла, бустери, спеціальні ремені, якими можна закріпити дитину. Ніхто не каже, що це має бути щось із цих спецзасобів, але дорослі мають закріпити свою дитину так, щоб було безпечно, щоб в випадку, аварії дитина не травмувалась або взагалі вижила. Доведено випробуваннями, що спеціальні засоби допомагають запобігти багатьом травмам у випадку ДТП.”
Вона навела приклади. Минолоріч, у грудні була аварія на Набережній вулиці в Луцьку — не дуже значна, але і дорослі, і діти отримали травми, проте діти були в автокріслах і це їх врятувало. У Львові була інша аварія, під час якої троє дорослих отримали травми, а трирічна дитина, яка сиділа на колінах у дорослого на задньому сидінні, на жаль, загинула.
Отож, батьки можуть пристібати дітей, як хочуть, головне — щоб дитина була належним чином зафіксована: зростом до 145 см. і віком до 12 років. При цьому зріст має перевагу над віком. Якщо зріст вже досяг зазначеного рівня, а віку ще не досягнуто — можна перевозити такого пасажира без спецзасобів.