З 21 жовтня в Україні діють нові правила міжобласних та міжнародних перевезень в умовах карантину. Чи діють ці нововведення на автостанціях у Луцьку та як саме, розповідає Інформаційне агентство Волинські Новини.
Попри будній день, о 8:00 на автостанції №1, що на вулиці Конякіна в Луцьку, зібралося трохи люду. Одні пасажири метушаться туди-сюди у пошуках квитків та потрібної платформи, інші – неквапливо п’ють каву. Хтось ще додивляється перерваний сон, сидячи на лавочці, а хтось активно жестикулює й обурюється зростанням тарифів, низькими пенсіями і, звісно ж, нововведеннями щодо перевезень.
У приміщенні актовокзалу ажіотаж не такий, як надворі. Черг біля каси немає. Чорнявий хлопчина підходить до віконечка і просить квиток на рейс «Луцьк-Рівне».
«Ваш паспорт вакцинації, будь ласка», – пролунало по той бік скла.
«Який ще паспорт? Мені треба їхати! У мене мама хвора», – обурився пасажир.
«Вибачте, не можемо продати вам квитка»…
Отже, нові вимоги таки в дії.
Як поінформувала касирка автостанції №1 Вікторія Соломина, єдина зміна у продажу квитків – це наявність у пасажирів або ПЛР-тесту, або паспорта вакцинації, або ж довідки, що людина перехворіла на коронавірус.
Водночас вона повідомила, що багатьом людям проїзних документів не продали, попередивши їх, що немає сенсу брати квиток без ПЛР-тесту чи паспорта вакцинації, оскільки водій не візьме до автобуса. Якщо ж пасажир купив квитка завчасно, ще до введення нових правил, то йому повертають часткову вартість квитка.
«У нас є певна форма повернення квитків, усе залежить від часу повернення. Від повної вартості ми вираховуємо 10, 20 або 30%. Уже були пасажири, які здавали квитки, адже не мали документів про вакцинацію», – зазначила Вікторія Соломина.
Натомість водій рейсу «Луцьк-Рівне» коментувати нововведення навідріз відмовився й власного імені називати не захотів. Видно, що чоловік – дуже знервований. В руках – папери.
«Прошу пасажирів показати підтверджувальні документи, а вони мені: «А ти хто такий, доктор, що мене перевіряєш? Пішов ти на…!» То я маю свариться? Клянуть мене, клянуть моїх дітей… Воно мені треба? Як їхати, якщо ранок, а вже від нервів руки-ноги смикаються. Що це за закони такі? Хай ті, хто їх ухвалював, ставлять на автостанції людей і хай самі перевіряють ті сертифікати», – не без емоцій обурився керманич, всіляко намагаючись уникнути подальшої розмови із журналістами.
Пасажирка Валентина Гурська, яка купувала квиток до Рівного, розповіла, що на касі її запитували, чи вона має ПЛР-тест або паспорт вакцинації, а лише після того продали білет.
«Я вже двічі вакцинувалася. Думаю, що такі нововведення, пов’язані з міжобласними перевезеннями, – це добре, адже щеплюватися потрібно, щоб не заражати інших людей», – переконана жінка.
Схожої думки й ще один пасажир цього ж рейсу Володимир Кутецький.
«Я вакцинований, у мене є всі необхідні документи, тому жодних незручностей від нововведень не відчув», – запевняє чоловік.
Каже, що наявність паспорта вакцинації в нього перевіряли під час купівлі квитків у касі автостанції. Натомість в автобусі – ще ні.
«Може, й правильно це все. Моя думка – треба вакцинуватися! У мене родичка працює медиком, тож саме вона мені порадила зробити щеплення. І я це зробив без жодних питань», – зазначив пасажир.
На противагу вакцинованим пасажирам, є й незадоволені нововведеннями. Утім чи то через поспіх, чи емоційну напругу, розповісти про власну позицію журналістам не хочуть – ховають обличчя та втікають від фотокамери.
«Хай коні вам коментують», – спересердя сплюнула старша жіночка в рожевій куртці й пішла геть.
Для того щоб поцікавитися, чи вплинули нові вимоги Кабміну на пасажирські перевезення та роботу автостанцій області, журналісти Інформаційного агентства Волинські Новини звернулися по коментар до голови правління Волинського обласного підприємства автобусних станцій Інеси Корнейчук.
Вона проінформувала, що 11 жовтня 2021 року вийшов додаток до постанови Кабінету Міністрів про те, що з 21 жовтня є обов’язковою зміна порядку перевезення пасажирів. Такі вимоги і до пасажирів, і до водіїв.
«Кожен пасажир і водій зобов’язані бути вакцинованими й мати відповідний паспорт вакцинації, що це засвідчує. Це може бути документ у додатку «Дія» або отриманий в сімейного лікаря. Нововведення не стосується дітей до 18 років. Якщо ж немає сертифіката про вакцинацію, підійде ПЛР-тест або експрес-тест, який засвідчить, що пасажир не хворіє на COVID-19», – зазначила керівниця.
Інеса Корнейчук зауважила: станом на сьогодні більшість автобусів вийшли на рейс.
Проте, з її слів, зранку 21 жовтня із автостанції №1 у Луцьку на маршрут не виїхали три міжобласні рейси: «Луцьк-Вінниця», «Луцьк-Івано-Франківськ» та «Луцьк-Львів» одного з перевізників. Причина – небажання ризикувати й отримати штраф або ж невакциновані водії.
«У середньому в нас близько 600 відправлень на день. Але сьогодні пасажирів мало, бо люди налякані й не знають, як їм діяти. Також лякають великі штрафи, що загрожують перевізникам у разі невиконання вимог. Обов’язок контролю за дотриманням нововведень водіями і пасажирами поклали на перевізників. Але фізично це неможливо, адже в одного перевізника може бути десять і більше різних рейсів, тож перевірити кожного пасажира – нереально. Тому самі перевізники переклали цей обов’язок на водіїв, хоча фактично про це не прописано у жодному нормативному акті. Якщо в салоні автобуса є люди без документів, що підтверджують наявність щеплення або результат ПЛР-тесту, водій їх не має права перевозити», – акцентувала Інеса Корнейчук.
Очільниця Волинського підприємства автоперевезень розповіла, що органи контролю виставили близько 900 бригад, до складу яких входять працівники Укртрансбезпеки та поліції. Тому якщо водія зловлять на перевезенні пасажирів без документів, що підтверджують вакцинацію, або ж без результатів тесту, то перевізнику загрожує штраф від 34 до 170 тисяч гривень.
«Це загрожує припиненням перевезень і відсутністю автобусів на маршрутах. На мою думку, такі вимоги Кабміну знищують легальних перевізників. Адже пасажирам однаково потрібно кудись їхати і вони звертатимуться по допомогу до нелегальних, тих, які подають оголошення про перевезення на інтернет-носіях. Поки що ці вимоги стосуються міжобласних та міжнародних перевезень, але ширяться чутки, що з 1 листопада їх поширять і на внутрішні. Вихід з ситуації один: треба робити зміни в законі, бо штрафи непомірно великі і їх не в змозі заплатити ні перевізник, ні пасажир», – каже співрозмовниця.
Ситуацію прокоментував юрист Олег Огородник, який наголосив, що справді, згідно із нововведеннями, відповідальність за перевезення невакцинованих пасажирів чи пасажирів, які не мають ПЛР-тесту, покладається на перевізника.
«Якщо поліцейські будуть складати протоколи на водіїв, які фактично допустили осіб до себе в автобус, то це буде неправильно. Оскільки водій є лише найманим працівником перевізника, який має належним чином донести інформацію до водія. Штраф покладається на перевізника, а він може перенести штраф на водія, але не навпаки. Водій має переконати, що в пасажира, якого він перевозить, є COVID-сертифікат або ПЛР-тест, який було зроблено менш ніж 72 години тому. Зараз у додатку «Дія» хочуть підтягнути довідки, які свідчать про те, що людина перехворіла», – сказав правознавець.
Також адвокат звернув увагу на те, що серед волинян часто можна почути, що нові вимоги щодо перевезень порушують право осіб на вільне пересування.
«Це не зовсім так, адже раніше, якщо людині потрібно було скористатися транспортними послугами, то вона мала купити квиток. Тоді ніхто не кричав, що це порушення свободи, адже можна пересуватися будь-яким іншим видом транспорту: велосипедом, авто тощо. Просто зараз ввели правила, якими встановлюють умови проїзду пасажирів на рейсах міжобласного значення, зокрема це поширюється на потяги та літаки. Якщо раніше потрібно було купити квиток, та зараз треба ще мати певні документи», – пояснює правозахисник.
Олег Огородник наголосив, що такі нововведення однозначно вплинуть на легальність перевезення, адже ці правила впровадили досить спонтанно, а це, на думку юриста, потрібно було зробити дещо раніше.
«У Китаї такі жорсткі заходи були ще у 2019 році, а в нас це зробили лише наприкінці 2021 року. Це вплине на те, що побільшає тіньових перевезень, люди шукатимуть альтернативні шляхи переміщення. Не всі мають змогу та бажання вакцинуватися. ПЛР-тест можна зробити за направленням сімейного лікаря, але це величезні черги та ризики захворіти. А у платній лабораторії такий тест коштує понад тисячу гривень. Люди шукатимуть «блаблакари», можливо, з’являться нові служби. Проконтролювати те, що особа здійснює незаконні перевезення, поліція не зможе, адже люди не будуть зізнаватися, що їдуть за гроші», – наголосив адвокат.
Насамкінець він підкреслив, що нові правила – це не порушення прав людини, адже передусім вони спрямовані на те, щоб захистити людей від пандемії.
«Можливо, такі заходи правильні, але спосіб і час їх реалізації не зовсім правильні. Це потрібно було робити раніше або розширити коло людей, які мали б дозвіл на перевезення. Зараз це можуть робити водії, які мають або ПЛР-тест, або паспорт вакцинації. Я шукав інформацію, чи пройде довідка про те, що людина перехворіла на коронавірус, але не знайшов. За логікою, вона мала б пройти, але МОЗ не зробило уніфікованої форми такої довідки», – сказав Олег Огородник.
Вікторія СЕМЕНЮК, Олександр ЗЕЛІНСЬКИЙ