У червні на приміських маршрутах обласного центру Волині зросла вартість проїзду. Перевізники кажуть, що подорожчання виправдане, а пасажири скаржаться чиновникам на надто високі ціни. Влада каже, що не впливає на перевізників.
Хто, як і чому встановлює тарифи на проїзд в обласних автобусах та хто це (не)контролює розповідає Центр журналістських розслідувань «Сила правди».
Мінімалка, податки і подорожчання – основні причини зростання ціни проїзду
За інформацією управління транспорту Волинської обласної державної адміністрації, із початку червня зросла вартість проїзду на приміських маршрутах різних напрямів. До прикладу, на рожищенському, ковельському, ківерцівському. Про підвищення цін пасажири дізнавались безпосередньо у транспорті, тож це викликало бурхливі обговорення у соцмережах — волиняни обурювались несподіваним підвищенням та новими цінами. На маршруті Луцьк — Рожище вартість зросла від 22 до 28 гривень, на маршруті Луцьк — Рокині — від 16 до 21 гривні, на маршрутах, які курсують у Підгайцівській громаді ціну збільшили на 3 — 6 гривень.
Перевізники ж кажуть, що підвищення було необхідне, адже зросли ціни на матеріали та послуги, мінімальна зарплата, тож працювати у збиток не хочеться.
— Підстав для підвищення ціни дуже багато, — каже перевізник Віктор Варшава. — Перша підстава — податкове навантаження. Мінімальна зарплата з 1 січня становить шість тисяч, а тариф востаннє піднімався у 18 році, коли було чотири тисячі — це більш ніж на 40 відсотків зросло навантаження. Нам треба обслуговувати автобуси — метал подорожчав у два рази, шини подорожчали на 40 відсотків, мастила теж подорожчали на 40 відсотків. Пасажиропотік впав, стоячих пасажирів возити не можна. На тариф впливає пасажиропотік і витратна частина — у нас тариф піднявся на 35 відсотків. У мене більше 20 маршрутів у різних напрямках і зараз ціна 1 гривня 35 копійок за кілометр.
Такі ж причини називають й інші перевізники.
— Підвищилося все — мастило, паливо, мінімальна зарплата, податки збільшилися, — коментує власник понад десяти маршрутів Микола Макарчук. — Воно все потрохи набігає, якщо не підняти ціну, то можна їх (транспорт) поставити і люди будуть пішки ходити. У нас в державі такі податки, що нереально. Людям, зрозуміло, що важко, але… Та сама резина, колеса, запчастини — все піднялося. Ми проводили розрахунок у спеціальній програмі, то вартість одного кілометра орієнтовно 1,15 грн., на даний момент.
— Завжди до перевізників питання — чому? Чому запчастини підняли, чому солярку підняли — ніхто про це не питає, — пояснює перевізниця Віра Яницька. — Так підняли всі, розрахунки ми надали. Ми ж не на великі суми попіднімали. У мене не підняті на скільки розрахунок показує, у мене підняті ціни у межах розумного. Ми три роки не піднімали тариф, а за три роки самі знаєте скільки всього сталося.
Втім, таке зростання ціни проїзду для деяких громад виявилось надто дорогим. Мешканці села Клепачів не згідні із високою ціною проїзду, яка зросла із 23 до 30 гривень. Цей маршрут обслуговує перевізник Віктор Варшава. Тож селяни поскаржились до організатора перевезень, обласної адміністрації. Проте там проблему не вирішили, лише запевнили, що провели розмову із перевізником.
Не задоволені зростанням ціни й пасажири інших напрямків, кажуть, що таке підвищення вийшло надто дорогим для гаманця.
— Я бюджетник і вважаю, що це надто дороге підвищення ціни і по місту, і на приміських маршрутах, — ділиться лучанка Неля. — От візьміть по місту 7 гривень одну чи дві зупинки проїхати — хіба це мало? Часто їжджу до тітки у село Окорськ, тепер туди ціна зросла до 40 гривень. Це 40 туди, 40 назад — 80 гривень. А якщо 10 разів з’їздити — 800 гривень. Це дорого.
— Пенсії пенсіонерам не підвищують, а проїзд росте, — бідкається пенсіонер Володимир Карпович. — Користуюсь маршрутом на Гаразджу або Веснянку, ціна зросла на п’ять гривень. Звичайно, це багато. Все росте, а пенсії і зарплати не ростуть.
— Я проти такого підвищення проїзду, — ділиться пасажирка Тетяна, користувачка маршруту Луцьк-Рокині. — Ціна піднялася із 16 до 21 гривні. на роботу їжджу щодня. У місяць це виходить 800 гривень тільки на доїзд до Луцька, а ще ж по місту проїзд до місця роботи. От і виходить немала сума.
З цього приводу звернувся до чиновників і депутат Підгайцівської громади В’ячеслав Разумовський, проте отримав відписку. За його словами у транспорті, який курсує у громаді ціни зросли на три-шість гривень: маршрут № 151 Луцьк – Лище – на 6 грн; маршрут № 152 Луцьк — Верхівка на 6 грн; маршрут № 153 Луцьк — Крупа — 3 грн; маршрут № 153а Луцьк — Крупа — 3 грн; маршрут №167 Луцьк – Воротнів — 6 грн.
— Звертався до Антимонопольного комітету України та до Волинської ОДА з вимогою провести перевірку законності таких дій перевізників, — розповідає В’ячеслав Разумовський. — У відповіді з ОДА за підписом першого заступника голови Сергія Мовенка йдеться про те, що вони не мають повноважень регулювати тарифи. Посилаються на постанову Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 №240 «Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 року №1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади щодо регулювання цін (тарифів)», якою виключено абз.34 п.12 та абз.1 п.13 про регулювання тарифів щодо вартості пасажирських перевезень на транспорті загального користування органами влади. Попередньо АМКУ повідомляло про такі зміни, проте також інформували, що направляли до обласних адміністрацій рекомендації, щоб вони в договорах з перевізниками прописували умову можливості контролювати тарифи. Чому волинська ОДА цього не зробила і не вважає за потрібне контролювати таку важливу для людей сферу – мені незрозуміло.
Так само пояснили чиновники підвищення вартості проїзду і на своєму сайті. Посилаються на Постанову Кабміну № 240 від 25 березня 2015 року, якою вилучили норму про регулювання вартості проїзду органами влади із іншої постанови (№ 1548 від 25 грудня 1996 року), запевняють, що не регулюють тарифів на проїзд, а перевізники самостійно встановлюють його вартість. Також вказують у роз’ясненні, що перевірити перевізників може лише Антимонопольний комітет.