Як стало відомо, Великодні дні на Львівщині, на жаль, не обійшлися без надзвичайної ситуації.
У понеділок, 3 травня, близько 19.30 у селі Гайок Львівського району на автодорозі Н-17 Львів-Радехів-Луцьк обвалився міст через річку Західний Буг. Фото, зроблені на місці події, вражають… Обвал стався на другий день свят. Мабуть, сам Господь врятував людей (а заодно і «голови» місцевих чиновників) від трагедії, бо на Великдень тією дорогою ніхто не їхав.
Про це повідомляє Високий Замок.
Покриття мосту капітально відремонтувала турецька компанія «Онур» 2017 року. Після урочистого відкриття об’єкта тодішній прем’єр-міністр Володимир Гройсман написав на своїй сторінці у ФБ: «Це ще один приклад якісного ремонту. Скоро такі дороги будуть по всій Україні». Через чотири роки міст обрушився…
Нині соцмережі гудуть від обурення: «І це нова траса, на яку були витрачені колосальні кошти! Перевірити підрядника, який виконував роботи!». «То відкати обвалилися», «Може, це початок кінця сучасного Великого будівництва?».
А що влада? Як повідомив заступник голови Львівської ОДА Юрій Бучко, на місце події виїхали директор департаменту дорожнього господарства ЛОДА Орест Шуліковський та керівник Служби автомобільних доріг у Львівській області Олег Береза. Після проведеної виїзної наради чиновники визначили місця об’їзду аварійної ділянки. На дорозі встановили відповідні знаки, трасу перекрили.
У вівторок, 4 травня, у Львівській ОДА відбулося позачергове засідання комісії ТЕБ та НС. Говорили про напрямки об’їзду, доручили Службі автомобільних доріг у Львівській області терміново організувати розроблення проєктно-кошторисної документації для капремонту зруйнованого мосту. А також дали доручення розглянути можливість забезпечення тимчасового проїзду через аварійну ділянку дороги.
Та невже не можна було перекрити цю дорогу раніше, коли люди самі сигналізували про те, що там вже утворилися величезні ями? Адже недалеко було до біди! Так, дописувач Василь Поплавський ще за день до Великодня опублікував пост із кричущими фото цих ям і підписом «Владо, ти чекаєш на катастрофу!».
Львівська журналістка Вікторія Балицька написала у своєму ФБ: «Уже після Пасхи»? Два дні тому Василь Поплавський написав пост про гостру аварійність моста і проілюстрував це фотографіями. У коментарях люди «тегнули» Максима Козицького і Службу автомобільних доріг у Львівській області. Ніхто нічого не відписав під постом. У месенджері наче відреагували: Укравтодор зобов’язав ПП «Рома» ліквідувати аварійність і навіть відписав, що це ПП розпочало роботи. Але, мабуть, лише у фантазіях розпочало…
“Роман Демчина, як то було? Хто накосячив? Укравтодор, відписавши неправду? Чи ви з вашим ПП вирішили, що почнете «вже після Пасхи»? А дорога була перекрита до обвалу? Судячи з того, що об’їзд зробили вже після того, як міст завалився, то ні… Схожа ситуація, як із каналізаційним люком у Львові… На скрінах — яскрава ілюстрація повної прострації нашої влади…”.
Вікторія Балицька опублікувала скрін, де Служба автомобільних доріг у Львівській області повідомляє, що зобов’язала підрядну організацію ПП «Рома» ліквідувати аварійність.
«Наразі підрядник уже починає роботи, — пише Служба. — Також на ділянці є відповідні ознакування, що повідомляють про аварійність мосту».
Депутат Львівської обласної ради, засновник та директор дорожньо-будівельної компанії ПП «Рома» Роман Демчина розповів журналістці «ВЗ», що його підприємство не займається ремонтом цієї дороги, а лише обслуговує її, тобто латає ями, прибирає, встановлює дорожні знаки тощо.
«Цей міст побудовано 60 років тому, — сказав Роман Демчина. — Є така властивість бетону і металу, як старіння. Міст був розрахований на проїзд машин до 30 тонн. А зараз машини возять по 22 тонни вантажу плюс тара — це вже виходить 40 тонн. До того ж наші водії стараються взяти ще більше вантажу. Якщо міст 60 років тому був розрахований на 30 тонн, а зараз йому дали 60 тонн — ну вибачте, він мусив упасти. До речі, відсотків 90 мостів в Україні, на мою думку, не в кращому стані, ніж цей міст, що обвалився. Ми поставили на цьому мості усі дорожні знаки, які мали бути згідно з картою дороги. Просто наші водії не дотримуються цих знаків. Ви ж бачите, що на дорозі робиться…».
Керівник Служби автомобільних доріг у Львівській області Олег Береза розповів «ВЗ»:
«Причини обвалу в тому, що цим мостом їздила важковагова техніка, яка не відповідає стандартам. Ми досліджували цей міст у лютому і визначили, що він би ще міг витримати навантаження, які б відповідали тим дорожнім знакам, що ми там поставили. Але недобросовісні водії використовували понаднормову вагову техніку. А за всіма не встежиш… Мають бути свідомі водії… У нас на цей рік була запланована реконструкція цього мосту. Ми б його і так мали би закрити. Цей обвал прискорить нам реконструкцію, яку ми раніше планували. Зараз спеціалісти вивчають, як треба облаштувати альтернативний міст. Орієнтовний кошторис реконструкції зруйнованого мосту — від 74 до 85 мільйонів гривень».
Міст побудований у 1960-х роках. Уже понад 60 років стояв. На ньому не проводилося значних капітальних робіт. Зараз ми запланували його реконструкцію у зв’язку з тим, що він вузький, нестандартний, і ми його хотіли розширити. Тобто майже з нуля збудувати новий міст. 2017 року турецька фірма «Онур» робила реконструкцію не самого мосту, а дороги, що йде по ньому. Це був поточно-середній ремонт, не капітальний”.
Поліція Львівської області порушила кримінальне провадження за статтею «службова недбалість» через обвал мосту у селі Гайок. Про це повідомили «Варіанти» з посиланням на прес-службу Г У Нацполіції у Львівській області. Санкція статті передбачає штраф від 2 до 4 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або виправні роботи на строк до двох років, або обмеження волі на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років. Досудове розслідування триває.
До слова, відновлювальні роботи на мосту, що обвалився, розпочалися у вівторок, 4 травня. Про це «ВЗ» повідомила голова Львівської РДА Христина Замула. На місці працює техніка турецької фірми «Онур». Першочергово планується відновити пішохідне сполучення, облаштувати поруч тимчасовий міст для проїзду легкових автівок. А на комісії ТЕБ та НС 5 травня обвал мосту визнали надзвичайною ситуацією об’єктового рівня.